Selasa, 9 Jun 2009

LAGI-LAGI KERAJAAN PERPADUAN!

Wacana dan borak-borak tentang Kerajaan Perpaduan merancakkkan akal dalam sehari dua ini. Maksud yang diberikan ialah ‘sebuah kerajaan tanpa pembangkang’. Ada iras-iras kerajaan Republik Iran, Indonesia dan Israel. Pemimpin tertinggi kerajaan pun boleh disaman kerana mahkamah benar-benar bebas – kerajaan tidak perlu elak dari mahkamah dan SPRM kerana tiada pembangkang yang akan menempelaknya- semuanya punyai peluang yang sama untuk mencadang dan membangkang. Itulah keunggulan fikrah tentang 'unity government' -berbanding kerajan campuran, dwi-parti atau parti tunggal.

Masalahnya semua orang masih tidak faham dan ada yang tanya orang lain. Ustaz Azizi Abdullah kata ada bisul dalam serban PAS. Dr. Khir Toyo pun tumpang sekaki –tidak penting katanya! Lebih malang ada yang buat cerita kononnya ada orang PAS yang mahu melompat ke PKR gara-gara Kerajaan Perpaduan ini. Ada yang mengaskan bahawa 'unity government' tidak menyalahi syarak dan menampakkan keikhlasan pemimpinnya. Maka KJ pun mengajak PAS untuk hidupkan bermuzakarah. Apa-apa pun janganlah gabra. Pasti akan ada penamatnya yang harap-harapnya Happy Endinglah!

Rumusannya Kerajaan Perpaduan itu hanya sesuai bagi politikusnya yang BAIK dan JUJUR berpolitik.Bersedia untuk selesaikan masalah unat dengan jalan yang terbaik, telus dan pasti sekali faham dan mengharapkan ‘baldatun taoiyibbah wa Rabbun ghafur”. Soalnya sekarang adakah para politikus itu BAIK dan JUJUR, telus dan mahu selesaikan masalah rakyat?
Ataukah sebaliknya tok-tok lebai sudah memasuki fasa ‘main politik baru’ yang sanggup bersama orang yang dahulunya dilabel tidak JUJUR dan telus? Ada yang sudah mula ulang tayang amanat Haji Hadi lebih 20 tahun dahulu! Politik suku agama suku akan ditentang!
Walak kepada pemimpin adalah perlu malahan wajib tetapi fikrah yang baik dan jernih adalah pengimbang kepada ketaatan yang membuta-tuli (atau membabi buta??).
Satu hal lagi bagaimana mahu cari makenisme untuk pilih pemimpin yang tidak dipengaruhi musuh luar jika kita bersama-sama dengan orang luar? Dalam politik orang luar itu maksudnya musuh - biar pun sama bangsa, sama puak hatta sama anutan agama. Mekasnisme yang dicari itu bagaimana jika milik musuh? Sentiasa husnuz zan kah terhadap musuh demi perpaduan?

Penyokong, ahli parti, pengamat dan pembaca dalam dilema andai status ulama berterusan dipertaruhkan dalam apa jua kerja buat tanpa sanggup disanggah akal. Bukan menyanggah ulama tetapi tahap kecekapan dan keberkesanan ulama itu yang dipersoal. Profesionalisme lah sikit, barulah nampak dinamik!

1 ulasan: