Rabu, 17 Jun 2009

Mim Lam Alif Ya Wau SEBUTANNYA: MALAY

1. Perkara penting berkaitan bahasa yang perlu sering diulang-ulang ialah BAHASA JIWA BANGSA, manakala bangsa yang berjiwa besar akan mempertahan dan memperkembangkan bahasanya sendiri ke seluruh dunia.
2. Masalah di Malaysia sekarang bukan penguasaan bahasa Inggeris tetapi iltizam mendaulatkan bahasa Kebangasaan iaitu bahasa Melayu. Jika keutamaanya sekarang bahasa Inggeris maka tiada masa untuk kita daulatkan bahasa Melayu
3. Sila kaji kenapa tulisan Jawi hampir luput di alam sedangkan itu adalah teras budaya dan jiwa Melayu. Apa kaitannya dengan tulisan rumi bahasa Melayu?. Adakah Jawi diberikan keutamaan hingga menyebabkan hampir luput? atau adakah ini kebenarannya konsep "gunakan kayu untuk memusnahkan kayu" dalam kes batang/pemegangkapak? Bahasa Melayu dipergunakan untuk musnahkan jatidiri bangsa sendiri -tanpa sedar secara perlahan.
4. Bahasa Inggeirs beratus tahun dahulu bukannya bahasa penting dan utama tetapi orang Inggeris berusaha mendaulatkannya dengan pelbagai cara. antaranya
4.1. menterjemah ilmu dari bahasa asing
4.2. gunakan English sebgai bahasa ilmu dan komunikasi
4.3. elakkan campur aduk atau pengaruh nyata bahasa asing seperti Greek Yunani.

5. Kalau Melayu sendiri masih tidak tahu jalannya untuk majukan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa besar tunggulah nanti mungkin keturunan mamak, hispanic, negro, Lee Kuan Yew atau Datuk shah Rukh Khan akan martabatkan bahasa Melayu. Itu sahaja. Untuk sampai ke tahap dan masa itu Malaysia mestilah setaraf Amerika Syarikta sekarang ini atau paling maju pada mas itu. Cuma kita harapkan pada masa itu bahasa Melayu sudah jadi antik dan primitif seumpama tulisan kuno dinding piramid atau batu bersurat .
6. Kita juga berharap Bahasa Melayu belum menjadi sisipan dalam akhbar News Straits Times pada ketika itu. Tulisan Jawi tidak diabaikan hanya dalam tempoh 30 tahun sahaja sudah layak jadi sisipan dalam akhbar tulisan rumi sekarang ini. Mungkin 75 akan datang bahasa Melayu masih ampuh bertahan walaupunh cucu cicit kita semuanya sudah berbahasa Inggeris dengan lancar dan malu atau tidak betah lagi berbahasa Melayu. Kita haraplah begitu!
7. Kalau kita berjiwa 'kecik' memang kita tidak nampak perkara ini. Kecik dan biasa sahaja masalah ini sedangkan kita perlu bersaing di peringkat global mengguna bahasa Ingggeris! Seganlah mahu tulis perkataan computer dengan susunan ejaan ini : komputer! Samalah pelik dan malunya anak-anak muda Melayu zaman pasca moden ini mengeja perkataan Melayu gunakan huruf-huruf begini: mim lam alif ya wau..peliklah! Melayu pun patutnya sudah jadi Malay! ahh..sudahhlah..apa yang kau merepek ni!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan