Jumaat, 3 Julai 2009

PATUTKAH PAS SEDIAKAN PELAN B

Tanpa apa-apa soalan pun sepatutnya Pelan B sudah boleh digerakkan pada bila-bila masa. Ini pelan kecemasan yang perlu ada dalam setiap organisasi di mana-mana jua pun. Pelan ini bukan patut ada dalam kepala pemimpin sahaja bahkan seluruh ahli organisasi perlu sedar sekurang-kurangnya pada peringkat prinsip.
Misalannya DAP di semua negeri Pakatan mahu keluar PR maka parti sekutunya iaitu PAS dan PKR sudahkah punyai pelan kecemasan. Walau pun hal ini 'rahsia besar' tetapi semua pihak perlu tahu perkara sebegini dan patut jadi 'rahsia umum'. Janganlah bila sudah terhantuk baharu mahu angkat kepala. Kesedaran dan sikap waspada perlu ada pada semua ahli organisasi. Bukannya bermaksud mempersoalkan kejujuran sahabat namun perlulah berawas takut akal sahabat parah diracun musuh. Konsep pakatan ini tidak ada 'big boss' maka tiada siapa yang boleh mengaku sebagai ketua maka tahap 'persefahaman' perlu sangat kukuh dan padu.
Maka Pelan B di sini maksudnya ialah bagaimana urusan perhubungan awam perlu dibuat sesama sahabat seperjuangan seandainya berbeza pendapat. Bagaimana bersepakat untuk melawan musuh. Bukan sepakat untuk berpadu dengan musuh dan lawan sahabat lama. Angin perang dingin dan prasangka politik lama sepatutnya sudah tidak ada. Tumpuan adalah untuk berpakat menyerang dan melawan musuh.
Masalahnya PAS kelihatan macam 'syok sendiri' dan tidak sedar bahaya. Ahli-ahlinya bila senang lenang siap puji habis sekutu rapat dan bila 'naik syeh' kutuk habis sekutu sendiri sama seperti mengutuk musuh. Ini perlu dibaca pimpinan dan diberikan peringatan berterusan. Apa pun keadaannya sekutu adalah sahabat dan musuh perlu ditentang secara bersama. Pelan B yang pertama ialah menyelamatkan keadaan dan Pelan B yang seterusnya ialah berdikari jika sahabat benar-benar jadi musuh.
Ahli-ahli PAS sudah bersediakah untuk itu? Rujuklah PKR kerana diyakini mereka sudah ada semua itu - butang mana perlu tekan, arah mana perlu pilih jika kecemasan. Jika tidak apa gunanya lantik Pengarah Strategik? Adab dan tertib hidup Melayu ialah 'jangan perlekehkan 'budak kecik kanyaq' jika akalnya lebih besar dari kita'. Bacalah akal Nadim dalam kisah Temasik Dilanggar Todak untuk faham semuanya!

1 ulasan:

  1. SLM..MENDE YG KO MEREPEK NI??..AKAL KO TGH BERCELARU KER ATAU KO SENGAJE X PHM?..CKP LA APE KO NK CKP KLU ITU NAK MENYEDAPKAN ATI KO SENDIRI YG PNTING PAKATAN DH NK BUNGKUIH!! KEHKEHKEH

    BalasPadam