Rabu, 15 Julai 2009

TELUS CAMPUR HAGAS

Manek Urai, 14 Julai 2009.
Majoriti 65 undi dari sejumlah hampir 11000 undi yang dibuang amat memalukan bagi satu pakatan yang tengah naik namanya. PR mendapat 5,348 undi manakala BN pula mendapat 5,283 undi. Persoalannya sekarang ialah:
1. Apakah nilai Pakatan Rakyat sama sahaja dengan BN bagi pengundi di Manek Urai?
2. Apakah Rakyat Kelantan tetap tebal dengan sikap perkaumannya dan tiada maklumat yang tepat dan jelas tentang politik baru masuk ke telinga mereka?
3. Apakah ini sebagai satu 'isyarat rakyat ' khususnya kepada PAS agar lebih 'tawaduk' dalam politik selepas ini sesuai dengan sifatnya sebagai parti Islam?
Soal permainan di atas padang tidak rata bukan isunya di sini kerana kata pemerhati "oghe kelate meme bijak dan tahu main politik". Jika benar mereka bijak maka hasilnya tentulah jauh dari kecenderungan hampir seri. Maka dalam keadaan begini kebijaksanan politik orang Kelantan hari ini wajib dipertikaikan. Apa ertinya kebijaksanaan jika jalur siasah 'oghe kelate' sama sahaja dengan 'oghang perlih' yang masih terpikat kepada budaya kepolitikan keluarga Ibnu Kassim. Mereka tetap bersifat perkauman dan di Manek Urai sudah nampak usaha untuk kembali kepada UMNO. Maknanya mereka sudah sedia hilangkan 'thiqah' kepada Tok Guru. 'Oghe Manek Urai' semacam mahu tunjuk hagas sekarang. Mereka seperti mahu keluar dari paradigma asabiyah yang selama ini merujuk kepada Tok Guru. Tidak mustahil Tok Guru mungkin akan hilang kawalan ke atas 'oghe kelate' satu hari nanti seperti mana yang pernah dirasai Ku Li dahulu.
Dalam bahasa politik sikap sebegitu menunjukkan satu isyarat baru biar pun bukan ke arah politik baru. Isyarat baru ini berkecenderungan untuk menyokong UMNO semula. Apakah ini sekadar manipulasi massa bagi membuktikan 'oghe kelate' benar-benar bijak berpolitik? Namun jika tendensi memilih UMNO itu satu kebijakan politik ertinya orang Kelantan kini bersifat hagas campur bebal. Mereka merasakan itu betul sebagai pengajaran politik kepada Tok guru namun hakikatnya samapi bila-bila pun politik perkauman adalah satu bentuk politik lama. Apa lagi yang boleh dibanggakan kalau itu pilihan mereka.
Benar ketidak akuran proses politik dan tipu helah 'bertahap nafsu amarah' pun boleh dijadikan penyebab namun itu di luar kawalan PR. Maka sekarang tinggalkan dahulu hujah itu dan kembali melihat realiti. PAS perlu bermuhasabah dengan sungguh-sungguh agar peluang sebegini tidak akan terlepas begitu sahaja. Orang PAS jangan hagas, sombong, bongkak dan bebal. Mereka perlu terima hakikat bahawa Anwar Ibrahim memang teras pakatan rakyat dan bukan sekadar pelengkap politik oposisi. Justeru jangan perlekehkan PKR. Itu sangat penting. Jangan samakan DAP seperti MCA dan merasakan DAP adalah duri dalam daging. Para pemimpin adalah bertanggungjawab menunjukkan teladan bagaimana cara 'berakan' yang betul -ertinya jangan berakkan kawan! Memang kita telus cuba bersikap telus dalam pentadbiran negeri dan parti namun kalau telus berbaur hagas maka tunggulah saat kejatuhannya. Tunggulah kita semua akan tersungkur kerana sikap sendiri. Kadang-kadang kerja politik pun perlukan ilmu pedagogi sebagai panduan kerana politik itu juga merupakan wahana bagi usaha mendidik umat.

2 ulasan:

  1. wak heran..pasai apa UMNO gembira sangat dengan kekalahan di MU?

    Dengan segala 'keringat sepenuh tenaga' pun kalah nak gembira apa?

    Orang klate kata "terik urat keting, rebah ccokoh" kalah jugak..pendek kata ngiling preh2..tak reti nak buat lagu mana dah...

    BalasPadam
  2. kelakar betul wakparpu nie..

    hikhik

    tapi jelas benarnya..

    hehehe

    ;)

    BalasPadam