Isnin, 10 Ogos 2009

MELAYU SOKONG PPSMI

Ibubapa pelajar SMK Seri Hartamas naik berang terhadap arahan yang melarang mereka menyuarakan bantahan terhadap keputusan untuk memansuhkan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Mesyuarat agung luar biasa (EGM) Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) dijadual diadakan di sekolah itu pagi tadi, tetapi Jabatan Pendidikan, melalui pihak sekolah, memutuskan ianya tidak sah untuk diadakan.
Walaupun tidak dapat mengadakan mesyuarat tersebut, mereka mengadakan undian di kalangan ibubapa sama ada mereka mahu pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris diteruskan di sekolah tersebut. Sebanyak 553 undi dikira dan 97 peratus menyokongnya. Sebanyak 1,310 kertas undi diedarkan kepada pelajar untuk diserahkan kepada ibu bapa mereka. -Sumber Malaysiakini
Apa lagi yang patut dikatakan terhadap Melayu di tanahair 1Malaysia ini? Melayu yang tinggal menetap di 'kejiranan penuh bertamadun' rupa-rupanya sangat tidak yakin dengan kemampuan bahasa asal marga mereka. Pemimpin ibubapa Melayu di situ dengan gaya berambut perangnya, pasti sekali mencerminkan pemikirannya dan perasaannya adalah berkiblatkan bangsa asal berambut perang. Ini bukan tuduhan atau agakan semata-mata. Ini berlandaskan fakta ilmu psikologi. Mengikut Adler, manusia akan sentiasa bergerak dari 'inferior' kepada superior. Perubahan emosi dan pemikiran mereka dicerminkan melalui 'life-style' dan matlamatnya sering berpaksikan 'fictional finalism'. Manusia yang terjajah akan menghormati pihak yang pernah menjajah mereka. Anak-anak yang terjajah jiwa mereka kecil, tidak berani memberikan alternatif dan pandangan sebaliknya. Matlamat mereka adalah mahu jadi seperti mantan tuan mereka. Itulah matlamat yang hebat bagi mereka. Jika tidak dilahirkan berambut perang maka tindakan mewarnakan dengan warna perang juga adalah satu kepuasan agar dapat menghampiri 'kehebatan' warna rambut bekas tuan mereka
Malang sungguh bagi 'anak Melayu' ini kerana mereka dijajah oleh 'company' luar dari Eropah dan gerombolan fuedal anak tempatan sendiri. Sebab itulah mereka gagal menjadi bangsa yang berjiwa besar. Mereka yang lelakinya hanya suka membesar-besarkan cerita mengenai kehebatan seks masing-masing. Mereka rasa ada superior dengan citra 'kejituan dan peri kehebatan' alat kelamin masing-masing sahaja. Itulah sahaja caranya untuk meningkatkan penghargaan kendiri yang ada pada mereka. Mereka hanya berani memperlekehkan isteri-isteri mereka dengan jalan kehebatan seks mereka. Mereka puas dan jadi superior dengan cara begitu. Mereka akan tunduk kepada tauke besar yang baik dan pemurah, mereka akan patuh kepada juak-juak istana pengutip cukai. Bagi golongan wanita yang dilepaskan dari dapur, yang diberikan peluang pendidikan mereka begitu mudah dihasut juak-juak feminisme yang akhirnya menjadikan mereka penderhaka. Mereka menderhaka kepada hukum agama dan institusi penegaknya dan tentu sekali kepada kaum lelaki -suami masing-masing. Bagi mereka kuasa talak kepada suami adalah tidak adil. Hanya inilah sumber superior yang ada dalam jiwa feminisme anak bangsa terjajah. Mereka tidak akan berani mencadangkan feminisme yang bermatlamatkan kehormatan wanita. Mereka hanya menuruti sahaja idea kebebasan wanita untuk bergaul, membuat keputusan dan untuk hidup yang dicadangkan tuan-tuan mereka dari barat - kerana bangsa barat lebih hebat dan bangsa sendiri sampai kiamat pun tidak akan jadi hebat. Bangsa sendiri rendah kerana bahasa dan budayannya rendah.
Dilema anak bangsa terjajah inilah yang dipaparkan oleh sebahagian besar 'anak-anak elit metropolitan'. Mereka rasa hebat dengan bahasa dan budaya bangsa yang pernah menjajah mereka. Mereka rasa bangga bila boleh berbual dan bergelak ketawa dengan menggunakan bahasa sang penjajah. Mereka tidak sedar pun merekalah yang menggadai maruah bangsa konon atas nama 'globalisasi, persaingan dan kemajuan pasca moden.
Apa lagi yang patut dikatakan kepada mereka semua? Mereka gemarkan bahasa asing, budaya hidup bangsa asing dan mereka tidak merasakan itu satu keasingan. Mereka meluat dengan tulisan jawi, mereka rasa nak termuntah membaca dan menulis dalam bahasa ibunda sendiri. Mereka juga yang pastinya akan bersama-sama Ibrahim Ali menyokong akta warisan penjajah yang sudah ditolak itu. Merekalah inilah yang satu ketika dahulu begitu meluat dan menyampah terhadap lelaki islam yang berjanggut kerana mengamalkan sunnah rasul. Dan anak-anak muda dari kalangan mereka inilah juga yang hari ini merasa amat selesa dan bangga berjanggut sejemput kerana mengambil teladan dari Linkin Park! Kah..kah..kah..kah..kah. mereka sudah ikut sunnah rupanya sekarang!
Sila sampaikan kepada Melayu moden itu.

1 ulasan:

  1. salam..

    makin pandai,

    makin intelektual,

    makin kaya,

    makin senang,

    makin lupa,

    sejarah bangsa,

    nah, pandanglah ke barat,

    tidak pernah pun bermesyuarat ingin menggunakan bahasa melayu,

    adoi..

    salam..

    BalasPadam