Jumaat, 4 Disember 2009

BAHASA IBUNDA

Bahasa ibunda adalah bahasa yang ditutur secara khusus oleh sesuatu bangsa dan diwarisi bergenerasi. Bahasa ibunda mampu mengungkap pemikiran, hati nurani, perasaan mahu pun impian sesuatu bangsa itu. Sebab itulah sering ditegaskan bahawa 'bahasa jiwa bangsa'. Bahasa ibunda menjadikan sesuatu bangsa itu berjati diri dan berbangga dengan susur galur marganya sendiri. Bangsa yang rendah darjat tidak punyai apa-apa untuk dibanggakan dan hanya berasa bangga dengan apa yang disuap atau dipaksakan ke atas mereka. Biasanya bangsa kecil adalah bangsa yang pernah terjajah.
Dalam konteks 1Malaysia bangsa Melayu adalah bangsa yang pernah dijajah, begitu juga keturunan India di benua kecil India. Anak-anak terjajah ini menjadikan bangsa Inggeris sebagai rujukan atau 'bench-making' bagi menentukan tahap pencapaian bangsa mereka. Sebab itulah mereka rasa bangga kerana mampu bercakap bahasa Inggeris. Sebab itulah bahasa Tamil dijangkakan akan pupus pada pertengahan kurun ini. Bahasa Melayu pun begitu juga di mana tanda pertama kepupusan jati diri bahasa Melayu ialah hilangnya tulisan jawi Melayu dalam arus perdana generasi baru kini. Keturunan Cina bagaimana pula?
Bangsa Cina biar pun mereka bersifat diaspora namun ketekadan politik mereka amat kuat kerana mereka tidak pernah dijajah bangsa lain selain sesama mereka atau dilanda Jepun yang satu rumpun marganya. Mereka menjaga bahasa sendiri (biar pun wujud beribu dialek) di serata tempat. Orang Cina di San Fransisco tetap boleh berbahasa cina sama seperti di orang Cina UNESSCO, Congo, Burkina Faso, Timur Lestee dan Selayang Baru. Mereka tidak bangga dengan bahasa Inggeris dan tidak jadikannya sebagai sumber rujukan. Mereka merujuk kepada Tanah Besar Cina dalam soal kemajuan bangsa. Itu perbezaan Melayu, Cina dan India khususnya di negara 1Malaysia ini.
Apabila Timbalan Menteri Pelajaran akui pelajaran dalam bahasa ibunda lebih baik di mana pencapaian Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) adalah lebih baik kerana mata pelajaran Sains dan Matematik diajar dalam bahasa ibunda, ini menunjukkan apa sebenar? Ertinya dalam tanahair 1Malaysia ini hanya 1keturunan yang menggunakan bahasa ibunda sendiri mampu 'pergi lebih jauh' berbanding 2keturunan lain yang tidak jelas penggunaan bahasa ibundanya.
Walaupun soalan pepriksaan disediakan dalam dwibahasa iaitu bahasa Inggeris dan bahasa ibunda, calon-calon tentu sekali akan menjawab mengikut bahasa apa yang digunakan dalam kelas. Malang sekali bagi anak-anak Melayu dan India 1Malaysia yang terpaksa abaikan bahasa ibunda untuk menjawab soalan yang sepatutnya dipermudahkan sedari awal lagi. 2keturunan ini sudah rugi 2perkara iaitu 1) pengabaian bahasa ibunda dan, 2)kemerosoton akademik.
Pendapat 'genius' Dr. Mahathir ini rupa-rupanya boleh merugikan bangsa sendiri namun masih lagikah kita mahu bertolak ansur dan perlu lagikah 'soft landing' itu? Apa lagi yang perlu diberitahu, dianalogikan atau dibuktikan agar pihak yang bijaksana dan bertanggungjawab segerakan usaha penghapusan PPSMI? Apa lagi yang mahu ditunggu dan dilewatkan? Jangan nanti rakyat melihat tindakan lengah ini dari perspektif lain -krosnisme, rasuah. kepentingan politik atau peribadi dan bermacam-macam yang negatif lainnya- biar rakyat kembali disedarkan bahasa penghapusan PPSMI adalah untuk martabatkan bahasa ibunda dan bahasa Kebangsaan.
Percaya dan akuilah kepakaran ahli pendidikan dan bahasa dalam hal berkaitan bahasa. Samalah keadaannya seperti kita percaya kepada pakar jantung dalam masalah jantung biar pun pakar gigi ada memberikan pandangan sama tentang masalah jantung kepada kita. Dalam hal berkaitan pendidikan dan survival 'bahasa sebagai jiwa bangsa' mana kita patut percaya antara Dr.Mahathir bin Mohamed atau Dr. Hassan Ahmad.

Nota
Dr. Mahathir bin Mohamed adalah ahli politik, negarawan dan doktor perubatan.
Dr. Hassan ahmad adalah bekas Ketua Pengarah DBP dan doktor bahasa dan budaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan