Selasa, 8 Disember 2009

BEST BOLA BOLA (1)


Situasi 1
Di Vientiane Laos, pasukan bolasepak Malaysia ditewaskan oleh Vietnam dengan jaringan 3-1. Sebelum itu Malaysia penuh bergaya menewaskan Timor Leste 11-0. Malaysia dijangka akan tewas mudah kepada Thailand dan ada harapan 'dikorbakan' oleh Kemboja hari ini.
Situasi 2
Di Wisma FAM, pasukan Pahang 'diselamatkan' dan tidak jadi ke Liga Perdana, terus bersaing dalam Liga Super. Sebaliknya pasukan Harimau Muda B-21 bimbingan Mohamad Azrai Khor 'dikorbankan'. Keputusan tersebut beerti mengubah keputusan Majlis yang dimuktamadkan pada 15 Ogos 2009 lalu. Menurut kenyataan FAM "Tiada soal 'pilih kasih' kerana keputusan ini telah dipersetujui oleh suara majoriti mesyuarat Majlis FAM yang dipengerusikan oleh Sultan Pahang, Presiden FAM".
Realitinya
Malaysia menduduki tangga ke-152/200 dalam Ranking Fifa dan 28 AFC. Thailand merupakan negara Asia Tenggara paling cemerlang pada kedudukan 107 FIFA diikuti Singapura 111, Indonesia 127, Vietnam 130 dan negara junta Myanmar ke-135. Negara Asia Tenggara yang kedudukannya di bawah Malaysia ialah Filipina (165), Kemboja(172), Laos(174), Brunei(192) dan Timor Lestee(200).
Australia yang merupakan ahli baru AFC menungguli carta Asia dan kedudukan 21 FIFA, dikikuti Jepun(43), Korea Selatan (52). Sekiranya New Zeland menyertai AFC kedudukan mereka adalah tangga ke-8 iaitu tempat ke 77 FIFA. New Caledonia yang kebanyakan rakyat dan peminat bola 1Malaysia tidak tahu mana lokasinya menduduki carta ke-139 dan jika menyertai AFC bersama Australia akan menduduki carta ke-24 AFC iaitu empat takah di atas Malaysia. Sila minta maklumat New Caledonia dari Sdr. Wiki
Realiti yang lain
Di Perak krisis kewangan persatuan bolanya meruncing dan pada awalnya tidak dibenarkan beraksi dalam Liga Malaysia 2010. Selangor 'The Red Giant' dijangka tidak akan memperolehi apa-apa kejayaan dalam saingan Piala AFC 2010. Sebagai alternatifnya peminat bola sepak 1Malaysia akan menyokong pasukan 'glamour' England sebagai wakil Malaysia dalam kempen Piala Dunia 2010. Peminat juga menubuhkan Kelab Peminat MUFC, Chelsea atau Liverpool untuk meraikan 'kepuasan sebenar' bolasepak.
Dilema kita
(Berdasarkan ulasan umum rakyat marhen (tidak hanya di Kedai Kopi) -di mana-mana jua)
1. Bola sepak Malaysia 'pasti' akan berlegar pada tahap pencapaian sedia ada selagi 'Tuanku yang itu' masih menjadi peneraju persatuan bola kebangsaan. Dalam konteks Melayu tentu sekali kritikan sebegini 'amat keras' dan boleh membawa implikasi derhaka umat Melayu kepada rajanya. Jadi tidak akan ada kritikan atau cadangan rasmi. Namun itulah yang sering disebut-sebut oleh majoriti rakyat. Mungkin tiada faktanya tetapi itulah hakikatnya. Surat khabar pun ada membuat sindiran tetapi tidak pula berniat untuk meminta pihak terbabit melepaskan jawatan. Hanya disebut-sebut sahaja -tidak lebih dari itu.
2. Persatuan bola negeri pula lazimnya akan diketuai oleh pemimpin utama negeri kerana mereka sahajalah yang berupaya menarik duit penaja. 'Smart partnership' jika mengikut istilah pengurusan bisnes. Saling memberi dan menerima. Mana ada persatuan bola negeri yang diketuai oleh 'budak bola' atau yang berijazah bola kerana mereka ini hanya boleh meminta dan tidak boleh memberikan kembali.
3. Pasukan bola kita senantiasa layu kerana pemain-pemainnya juga layu dari segi stamina dan akal. Kata yang lebih ekstreem selagi mereka hisap rokok, minum air batu dan suka beronani maka selagi itulah mereka tidak akan pulun melawan. Mereka sudah jadi 'star' sebelum masanya.
Semua ulasan 'bodoh' diatas sebenarnya dapat dirumuskan secara saintifik atau lebih berakal seperti berikut iaitu:-
1. Kegagalan pihak pengurusan menilai prestasi sendiri atau mengkaji pandangan pihak lain.
2. Bola sepak kita belum sampai ke tahap industri kerana penyertaan belum menyeluruh.
3. Kelemahan bola sepak Malaysia memahami dan mengaplikasikan Sains Sukan.
Pihak yang berkepentingan(stake holder) dalam bola sepak yang patut berwacana dengan penuh berakal dan saling menghormati ialah 1. pengurusan 2. wakil pemain 3. wakil peminat 4. Ahli akademik/saintis. Perlukah penaja/korperat duduk semeja untuk berbincang? Boleh jika mereka mahu majukan bola sepak dan abaikan dahulu motto 'win-win situation' jika korperat benar-benar cintakan bola sepak. Namun buat masa ini biarlah pihak penaja tidak campur pada peringkat awal.
bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan