Rabu, 30 Disember 2009

BLOG CELAKA

KOTA BHARU 29 Dis. - "Celaka semua sekali ini, blog celaka, blog celaka...saya kata sekali lagi celaka blog macam ini."

Itu reaksi Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika ditanya desas desus peletakan jawatan 'orang kanannya' Datuk Husam Musa seperti yang dilaporkan dalam laman blog 'Penarik Beca' hari ini.
(UTUSAN ONLINE, 30 disember 2009)


Blog-blog politik memang terdedah kepada sifat celaka dan akan lebih menyerlah jika pemblognya itu seorang yang cela lagi celaka akhlaknya. Rata-rata blogger bukannya guru yang matlamat asasnya mendidik. Ada blogger suka-suka cari glamour, ada yang cari makan, ada yang cuba laporkan apa yang sebenar dan ada yang suka putar belit apa sahaja. Ada blog popular tetapi isinya emosi bukan akal. Apa ertinya 'top rank' yang dimiliki jika tetap celaka sifatnya?

Kita barangkali boleh hormat beberapa blog yang kritik dan hentam orang tetapi berpada-pada dan pakai akai. Jangan respek blog yang nampak pandai tetapi tetapi condong akalnya kepada kebatilan. Memang ada blog yang lurus tetapi tidak digemari kerana sifat manusia yang inginkan kepuasan apabila merasai sesuatu. Apabila rasa puas membaca kutukan dan hentaman maka pertimbangan akal sudah tidak perlu. Manusia sebagai makhluk ekonomi sentiasa bermatlamatkan kepuasan ketika membuat pilihan. Manusia sebagai makhluk sosial sentiasa mahu memenuhkan kehendak nurani. Apabila keperluan asas dan keselamatan terjamin maka manusia akan memenuhkan keperluan batin dengan pelbagai cara.

Menghentam orang atau mendengar keburukan orang salah satu kepuasan. Pihak yang menghentam dan mendengar untuk kepuasan itu sebenarnya sama-sama celaka. Membaca dan mendengar yang cela adalah kepuasan manakala mesej celaka itu akan menambahkan titik hitam di hatinya. Mesej tersebut adalah seruan mungkar. Malangnya mereka kurang percaya perkara itu walau pun mereka sokong tok guru! Bukankah dosa akan berampun kerana Allah Maha Pengampun. Dosa tidak boleh lihat dan bukan bersifat saintifik. Maka teruslah mereka jadi celaka -biar pun mereka pengangum, pengikut dan anak tok guru sekali pun!

Rumusannya sebagai peminat dan pengikut siasah, mereka sama sahaja sama ada yang pangkah kati mahu pun pangkah bulan, mata, roket atau pun yang pilih Ibrahim Ali. Semua yang celaka itu tempatnya di neraka atau di dunia ini mereka tidak akan merasa bahagia. Tak percaya tanyalah penarik beca atau Mat Saman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan