Isnin, 21 Disember 2009

MONOPOLI KERAJAAN

Dalam sistem ekonomi pasaran bebas monopoli oleh pemodal sepatutnya tidak wujud. Namun dalam konsep ekonomi campuran monopoli kerajaan melalui syarikat berkaitan kerjaan lazimnya dipraktikkan. Hal ini adalah wajar dan patut berlaku demi kepentingan awam. Walau bagaimana pun idea tersebut tidak berjalan lancar apabila kontraktor atau syarikat berkaitan kerajaan itu sebenarnya hanya dimiliki oleh individu kroni kepada pemimpin kerajaan.
Masalah yang timbul nantinya ialah keuntungan akan lebih mengalir sesama sendiri dalam bentuk 'komisyen individu' berbanding kepada kerajaan. Telah kerap terjadi kerajaan terpaksa memejamkan mata di atas kerugian syarikat monopoli miliknya kerana kegagalan pengurusan oleh operatornya. Apabila syarikat gagal berkembang biar pun memonopoli perkhidmatan maka siapa patut disalahkan? Kerajaan adalah pelabur(bagai pihak rakyat umum) dan yang menguruskan adalah sahabat kepada ahli kerajaan sendiri. Adalah tidak manis menghukum sahabat sendiri.
Apabila harga bekalan air dan elektrik dinaikkan kerana tidak cekap mengurus atau pembaziran makan rakyat terpaksa tanggung kerugian tersebut dalam pelbagai bentuk yang terselindung. Amat beruntung korperat yang mempunyai 'back-up' oleh kerajaan. Berniaga yang tidak akan rugi ke atas diri sendiri namun rakyat umum pasti akan rugi.
Monopoli barangan atau perkhidmatan oleh pihak kerajaan adalah sangat baik jika diuruskan secara berhemah untuk kepentingan awam. Amat jelik dan dosa besar andainya digunakan untuk memperkayakan diri dan sahabat-sahabat sendiri. Tanda-tanda ketirisan monopoli kerajaan dapat dikesan melalui istilah sepeeti komisyen, hadiah, subsidi, pengurangan cukai dan sebagainya.
Monopoli oleh kerajaan adalah tanggungjawab kerajaan bagi memenuhi keperluan paling asas rakyat. Seandainya keperluan asas itu dibiarkan untuk dirajai oleh korperat sahabat kerajaan maka yang untung hanyalah individu manakala hikmah di sebalik penguasaan kerajaan tersebut bertukar menjadi bencana kepada rakyat. Oleh itu para para pegawai dan pemimpin kerajaan berhati-hatilah ketika memilih kontraktar atau operator untuk menjalankan perkhidmatan yang bersifat monopoli. Secara mudahnya berikan kepada yang mampu berniaga agar nanti tidaklah mereka akan menuntut kenaikan harga dan kerajaan bolehlah berlebih kurang (qardul hassan) dalam aspek cukai dan subsidi. Jika korperat hanya mahu cari untung lebih semata-mata maka rakyat wang dalam poket rakyat sahaja yang mereka nampak dan itu yang akan terjadi kerana rakyat memang tiada pilihan lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan