Khamis, 17 Disember 2009

SELAMAT TAHUN BAHARU

Pertengahan dan penghunjung Disember 2009, dua kali Tahun Baharu akan disambut iaitu pada 18 Disember 2009 umat Islam sedunia menyambut Maal Hijrah atau Awal Muharram, manakala bermula lewat tengah malam 31 Januari 2009 seluruh umat manusia akan menyambut Tahun Baharu Masehi 2010.
Mengenai Maal Hijrah Wikipedia menjelaskan :
Hari Awal Muharram atau Hari Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam. Ia memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Berlaku pada 1 Muharam, ia merupakan hari pertama Takwim Hijrah.
Di Malaysia, ia merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia.
Ketika blog ini dicatat ada inisiatif pelbagai pihak yang membuat countdown 2010 antaranya ialah Countdown to New Year
Time until Friday, 1 January 2010 (UTC time)
14 days
358 hours
21513minutes
1290760 seconds

Banyak sumber berkaitan Maal Hijrah dan Happy New Year di ruang maya yang boleh dimanfaatkan. Namun realitinya umat manusia lebih teruja menyambut Happy New Year berbanding Maal Hijrah -termasuklah umat Islam sendiri. Kedapatan umat Islam yang tidak berbangga atau ada apa-apa perasaan pun mengenai sambutan Maal Hijrah.
Tidak mustahil ada umat Islam yang 'tertanggu' dan rasa rendah diri bila dirinya dikaitkan dengan Maal Hijrah. Kenapa jadi begitu agaknya? Ini persoalan besar umat Islam yang kian hilang jati dirinya. Kau fikirlah sendiri!
Doa berkaitan Maal Hijrah boleh rujuk di sini antaranya Ummiku Sayang, Azian Collections,
Namun ada juga khilafnya di sini. Sila buat rujukan selanjutnya dengan bertanya kepada guru yang mursyid dan dipercayai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan