Jumaat, 26 Februari 2010

BANGSA YANG BANGSAT DAN SESAT

Bangsat ertinya tidak berguna atau celaka manakala sesat beerti kehilangan arah atau tersasar dari matlamatnya. Bangsa yang bangsat dan sesat ertinya satu bangsa yang tidak berguna dan kehilangan arah. Bangsa ertinya sekumpulan marga atau kelompok ras yang bersatu lalu memberikan nama kepada kesatuan tersebut sama ada berdasarkan ras, bahasa, budaya atau geografi. Wujudlah bangsa Indonesia, Inggeris, Jepun, Malaysia dan sebagainya.
Hakikatnya memang ada bangsa yang keliru, sesat dan bangsat namun pasti akan dinafikan jika frasa-frasa negatif sedemikian ditujukan kepada sesuatu kelompok bangsa itu. Akan muncul wira berdendang yang sanggup bergolok dan berkapak mempertahankan kelebihan dan kesucian bangsa mereka. Mengapakah sesuatu bangsa itu dipertahankan biar pun mereka itu benar-benar bangsat dan sesat? Tidak lain adalah kerana bangsa sendiri itulah yang akan menjadi sumber untuk terus hidup sama ada sebagai bangsa besar atau 'lauk' kepada bangsa yang lain. Israel hidup di tengah-tengah bangsa Arab tetapi menjadi besar dan lebih bangsat berbanding Arab. Semua Arab di Timur Tengah menjadi 'lauk' kepada bangsa Israel. Mana ada di kalangan bangsa Arab yang benar-benar berani mencabar Israel secara terang-terangan. Dunia mengatakan Israel itu sesat lagi bangsat dan memang itulah hakikatnya. Dunia pun sedar bahawa sekalian pak Arab itu juga bangsat dan tidak berguna. Mereka sama-sama sesat dan tidak berguna seperti Israel jua adanya. Apa yang membezakan mereka ialah Israel lebih bijak berjuang untuk hidup dalam suasana yang ibaratnya bagai anak kambing di celah-celah gajah dan singa. Israel yang kecil berjaya menyesatkan akal dan semangat bangsa Arab sama seperti Sang Kancil memperdaya Sang Bedal, Pak Belang dan Pak Belalai yang berganda lebih besar darinya. Rahsianya sama seperti Sang Kancil iaitu kelicikan akal yang dimiliki Israel berupaya memperdaya bangsa arab yang lebih banyak tetapi ibarat buih di lautan yang hampas dan bengong.
Bangsa Melayu boleh mengambil akal Israel dalam konteks hikmah iaitu kebijaksanaan untuk kemaslahatan umum. Masalahnya Melayu pun sama bangsat dengan Israel. Melayu diajar tentang hikmah dari perspektif Islam dan win-win situation dari perspektif tuan bekas penjajahnya. Melayu sepatutnya menjadi licik dan memberikan manfaat kepada seluruh bangsa dunia yang lainnya. Namun Melayu sesat dan tidak jelas mahu jadi apa? Mahu jadi Malaysia atau Melayu? Mahu jadi Islam atau separuh Islam dan separuh Melayu. Melayu sesat dan sangat keliru tentang diri sendiri. Melayu ibarat gadis sunti yang kali pertama didatangi haid -keliru kenapa jadi begitu tetapi dibisikkan bahawa 'kamu sudah dewasa'. Namun dewasa itu tidak difahami dan akal budak masih memenuhi ruang diri. Melayu sebenarnya menjadi bangsat kerana keliru seperti remaja yang dalam proses transisi.
Persoalannya sampai bilakah Melayu akan terus berada dalam transisi sebegitu? Tempoh 50 tahun merdeka bukan ukuran yang muktamad dan hakiki kerana Melayu sudah sekian lama wujud -mungkin sezaman dengan Nabi Ibrahim atau Nabi Isa. Melayu transisi ini keliru tidak lain kerana proses kemelayuan sering digugat pertamanya oleh pelbagai bentuk teologi yang sering pula bercampur aduk, keduanya oleh beberapa siri penjajahan bangsa barat dan yang terakhirnya oleh perkembangan dunia sejagat.
Ketika dunia mencapai takah moden umat Melayu baharu pada peringkat separuh urban. Hanya beberapa buah universiri sahaja yang berupaya dibina dan pada ketika itu Pengajian Melayu memang salah satu pengisiannya. Setelah dunia mendepani pasca moden dan kini semakin sejagat dalam kontek era maklumat Melayu masih mengejar dan yang jelasnya tetap ketinggalan. Malang bagi Melayu adalah kerana Pengajian Melayu yang bermatlamatkan untuk mengenali dan membina Melayu sudah 'dipandang lekeh dan bangsat' di semua menara gading Melayu. Penagjian falsafahnya sudah dibuang dari kurikulum universiti. Mahasiswa hanya belajar data dan fakta -ibarat mengisi data dalam badan robot atau komputer. Jelas Melayu hilang falsafah dan pengajian tentang Melayu dan kelalaian yang membawa kesesatan kerana tidak sedar kesannya pada masa hadapan menjadikan Melayu kini teramat bangsat.
Maka wujudlah anak Melayu yang menentang disiplin Melayu-Islam atas nama hak asasi dan pemikiran maju, politik baharu dan sebagainya. Wujudlah budaya hedonistik, pemikiran simplistik dan amat sukar mencari Melayu yang mahu berbakti kepada nbangsa sendiri dalam apa jua bidang. Melayu tidak mampu tolong melayu dalam ekonomi, pendidikan, politik dan agama sendiri. Apa yang Melayu buat ialah mengula-gulakan dan mempermainkan sesama Melayu. Bangsa Melayu sudah memasuki fasa individualistik sebelum tiba masanya atau ibarat budak bola yang masih mentah berlagak jadi 'star'. Kah...kah..kah...patutkah terus ditertawakan bangsa yang bangsat lagi sesat ini? Mana wira bangsa yang sebenar yang mampu memandu bangsa ini keluar dari kesesatan ini?

2 ulasan: