Jumaat, 30 April 2010

SUDUT PANDANG AKAL MELAYU

Senarai tajuk berita
KTMB cadang gerabak lelaki dan wanita -BH 1 April 2010
KTM Komuter introduces pink coach for ladies -NST April 27, 2010
Gerabak komuter wanita dapat reaksi positif -Utusan 29 April 2010
Gerabak Khas untuk wanita -Metro 30 April 2010
Gerabak wanita: PAS ucap tahniah kepada KTMB -Harakahdaily 29 April 2010
Gerabak khas wanita sebagai pilihan -Umno Online, 01 April 2010
Senarai catatan blogger mengenai Gerabak khas wanita

Silalah telusuri berita dan catatan berkaitan gerabak khas untuk wanita yang dilaksanakan oleh KTMB bermula 28 April 2010. Apakah kandungan akal Melayu di dalamnya?

1. Adakah tindakan positif tersebut disambut atas keperluan tuntutan syariat?
2. Adakah itu sesuai dengan budaya Melayu yang menjadi teras kepada Kebudayaan Nasional?
3. Adakah itu beerti membawa kepada pengasingan atau perbezaan gender? Apa pandangan
feminis Melayu?

Kebanyakan respon yang diberikan hanyalah dari sudut dapat elakkan gangguan seksual dan untuk keselesaan wanita. Kenapa tidak ada yang berani secara jelas tekankan bahawa itu satu tuntutan syarak? Kenapakah KTMB tidak berani beri alasan sedemikian. tiada dalam kepala bisnes mereka atau ini tindakan berhikmah? Jangan mimpilah ada Melayu (selain pelampau PAS barangkali) yang melihat tindakan tersebut dari sudut kepentingan syiar dan syariat Islam.
KTMB sendiri jelas mengatakan tindakan tersebut adalah meniru Jepun dan negara Eropah. Nasib baik Jepun dan Eropah sudah laksanakannya terlebih dahulu. Jika tidak akan jadi isu berpanjanngan. Sama seperti isu sebat Kartika Sukharno hinggakan Sultan terpaksa campur tangan -bukan untuk sebat tetapi menanganinya dengan penuh 'hikmah' dan berani. Lantas untuk tidak tambahkan kekusutan jangan jadikan perkara ini satu yang isu yang memaksa Sultan masuk campur. Jika dikaitkan dengan Islam maka akan bertambahlah 'duty' sultan-sultan Melayu.
Pemikiran Melayu terbukti 'simplistik'. Gerabak khas itu pun ada pilihan sama ada golongan wanita mahu gunakan atau tidak. Tidak mahu masuklah gerabak bercampur. Mahu jadikannya ibadah jangan sekali-kali. Itu sudah melampau. Maka terpulanglah untuk pilih dan gunakannya. Macam sistem perbankan juga. Satu bank boleh buat dua sistem iaitu Islam dan yang tidak Islam. Melayu tidak pernah pun berfikir secara mendalam hal-hal sebegini kerana Melayu lebih gemar terima dan ikut sahaja. Melayu tidak berjiwa islah dan takutkan reformasi.
Itulah sikap dan pemikiran Melayu yang akhir-akhir ini sering dipertontonkan oleh Perkasa dan saudaranya Perkida. Amat menarik untuk dikaji ialah tentang selipar Melayu. Jika Arab tradisi menghina orang lain dengan cara membaling kasut ke muka yang terhina, maka tradisi Melayu Perkasa ialah membaling selipar ke muka orang sedemikian. Apa yang pasti Arab punyai 'khuf' atau kasut sejak zaman mereka menunggang unta lagi. Melayu hanya kenal selipar selepas Jepun datang ke Tanah Melayu membawa 'kasut jepun' bagi melawan bisnes kasut getah pemodal Eropah! Ertinya upacara (tradisi??) membaling kasut itu hanya dimulakan oleh Perkasa sebagai meniru Pak Arab. tidak bolehkah tiru Islam? Itu sahaja akal yang dipunyai Melayu. Ukurlah sendiri panjang atau pendeknya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan