Isnin, 2 Januari 2012

APA JENIS POLIS YANG LEMBUT?



Meneliti catatan para blogger yang kontra dengan tindakan ganas polis saya jadi pelik dan keliru. Mereka tidak suka kerja buat polis anti rusuhan bertindak ganas. Mereka mahukan polis anti rusuhan berlemah lembut, skima dan sopan santun. seperti yang sering disarankan oleh Yusof Haslam dalam Gerak Khas atau Roda-Roda KL. Mereka mahu lihat polis anti rusuhan yang skima macam mat belia. Polis yang sentiasa senyum dan sedia bagi salam kepada perusuh adalah polis yang 'cool' bagi mereka. Ini satu saranan yang amat lawak.

Hakikatnya polis anti rusuhan mestilah kelihatan ganas dan mampu bertindak ganas. Kalau lembik dan lembut pasti akan dilabel dan dicemuh sebagai pondan atau 'jantan yang tidak ada telotr' pula. Polis anti rusuhan mesti bersedia menentang provokasi dari semua pihak yang meraikan demokrasi. Barangkali yang dikaitkan dengan keganasan polis ialah tindakan atau sekatan yang tidak menyeluruh. Kepada pihak atau demonstran yang tertentu polis jadi lembik dan sopan-santun manakala kepada pihak yang lain pula polis jadi tersangat disiplin, betul dan ganas. Maka jika itu maksudnya polis perlulah muhasabah semula hal ini.

Dalam negara demokrasi 1Malaysia ini, tidak kira sama ada Ibrahim Ali, Perkida, Pro Aspirasi, Hindraf atau Hassan Ali mahu pun Azwan Ali yang membuat demonstrasi -mereka itu semuanya meraikan demokrasi. Jika mereka bertindak ganas maka polis perlulah bertindak lebih ganas lagi. Jika mereka hanya bertempik dan melaung-laungkan sesuatu polis perlu kawal keadaan dengan tegas. Berwatak ganas tidak mengapa tetapi jangan amalkan keganasan. Kepada pihak yang ganas atau pun skima maka layanan tegas yang sama perlu diberikan. Kalau polis lembik dan sopan kepada satu pihak sahaja tidak ada siapa yang mahu hormat polis. Tidak mustahil pihak yang dilayan sopan itu pun akan anggap polis boleh disuap dan dibuat main.



Perlu diulang-ulangkan tazkirah bahawa polis anti rusuhan hendaklah bersedia menyekat rusuhan. Andai tiada rusuhan cukup sahaja dengan lagak ganas dan tidak perlulah mengganas.



Kepada blogger yang pro pembangkang janganlah dituduh polis anti rusuhan sebagai ganas sebabnya mereka memang perlu bertindak ganas. Para blogger sekalian janganlah disalahkan polis semata-mata jika polis kelihatan ganas kerana tidak betullah jika polis dan askar itu sifatnya lembut. Apa barang polis yang jenis lembut dan penakut?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan