Ahad, 3 Jun 2012

MUAMALAT MELAYU


Untuk makluman sekalian umat Melayu  'muamalat' ertinya "....an Arabic word meaning financial transaction", manakala konsep syaraknya ialah "urusan seharian manusia yang berkaitan dengan aspek ekonomi dan sosial'. 
Dari segi amalannya muamalat berkait dengan urusan jual beli, hutang piutang, kewangan atau ringkas urusan iktisad sesama manusia. Urusan jual belia ikan, belacan, budu, seluar dalam dan sebagainya adalah muamalat. Bermuamalat adalah untuk memenuhkan keperluan dan kepuasan sesama manusia.

Bagi orang Melayu urusan jual beli mereka adakah mengikut kaedah syarak atau apa sahaja hukum yang ada. Muamalat cara Islam selalu disebut oleh Melayu dulu-dulu sebagai 'berniaga nabi' iaitu berniaga yang tidak pentingkan untung dan lebih kepada tolong orang. Dalam konsep moden barangkali konsep 'win-win sitution' adalah padanan yang tepat. Namun dalam realiti bisnes hari ini mana ada korporat yang sengaja mahu berikan kemenangan kepada pengguna. Peniaga atau saudagar hari ini, tak kira siapa -Melayu, Cina, Siam, raja, presiden hatta penjaja akan sentiasa cari untung. Kalau mahu untung maka pengguna mesti dikenakan baharulah dapat untung. Kalau tidak apa  maknanya untung!

Muamalat Melayu hari ini bagaimana? Adakah masih bergantung kepada produk dan perkhidmatan orang cina? Adakah produk Melayu mencukupi untuk keperluan orang Melayu. Adakah Perkida dan Perkasa pernah buat kajian teliti hal ini? 

Kalau masih beli barang Cina walau pun barang tersebut Melayu boleh buat sendiri ertinya muamalat Melayu sangat lekeh sekali tahapnya. Janganlah dipersoalkan perkara-perkara tidak begitu penting umpamanya bidaan untuk nombor plat kereta yang begitu tinggi oleh seorang raja Melayu. Jangan asyik duk kritik Felda yang mahu tambah modal untk kesenangan masa hadapan. Jangan persoalkan gaya hidup pemimpin bangsa Melayu yang perlu setaraf dengan pemimpin bangsa-bangsa lain, Apa yang aula difikirkan ialah dengan siapa kita bermuamalat demi kepentingan agama, bangsa dan negara tercinta  ini.

Seandainya Melayu masih tidak mahu menggerakkan muamalat sesama Melayu-Islam, jangan mimpilah Melayu akan jadi senang dan kaya seperti sekalian Cina di tanahair Melayu ini. Selagi Melayu membeli produk Cina Malaysia hatta Cina China maka selagi itulah Melayu akan kena tipu dalam muamalat mereka. Apalah dikisahkan sangat jika Sultan membeli sekian-sekian barang yang harganya teramat mahal berbanding dari kemahuan wasatiah PM.  Apa-apa pun sebagai rakyat yang hina dina ini Ampun Tuanku saja yang patut dan layak diucapkan. Teguk dan kritik jangan sekali sebab Raja adalah bayangan Tuhan di atas muka bumi ini. Perkasa dan Perkida nak kata apa lagi...?




Read more:
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_meaning_of_'muamalat'#ixzz1wMggsMNk


Tiada ulasan:

Catat Ulasan