Rabu, 10 Oktober 2012

BERAPA KALI MAU CAKAP HAH?

Sebarang ideologi sama ada komunisme, kapitalisme, sosialisme, imperialisme, kolonialisme atau fuedalisme dari perspektif Melayu-Islam semua adalah karut. Semuanya bertentangan dan tidak diterima oleh Islam. Sama ada isme atau faham di atas menerangkan tentang ekonomi, politik, ideologi, falsafah atau nilai  masyarakat semuanya kalau bukan 'lillahi Taala' atau bukan kerana Allah adalah karut semata-mata.

(Mat Indera Komunis)

Apabila surat khabar Melayu dan pakar sejarah berbangsa Inggeris mengesahkan bahawa Mat Indera adalah komunis ertinya Mat Indera adalah jahat dan karut dari perspektif Melayu-Islam. Pengesahan pakar patut diterima dan kenyataan akhbar sebegitu adalah sebaran malumat yang terbaik. Namun demikian apabila Mat Indera sebagai komunis adalah sah jahat, bukan ertinya Raffles, Abdullah Munsyi, Tunku Abdul Rahman, sekalian sultan dan memanda dari Johor sampai Kedah yang tidak komunis adalah baik. Apabila Mat Indera yang rajin baca al-Quran jadi komunis patut dikeji maka dengan sendiri pemimpin Melayu yang kapitalis atau Raja Melayu yang feudal patut disanjung dan dipuji. Itu logik yang tidak membawa makna kepada ketajaman fikrah. Logik biasa untuk Melayu bebal. Sepatutnya Mat Indera, bendahara, pejuang kemerdekaan kanan atau kiri, polis Bukit Kepong, segala raja dan sultan Melayu yang terima dan amalkan ideologi selain Islam maka mereka semuanya perlu dianggap tidak bersih  dari perspektif Islamnya. Semua mereka adalah setara jahat dan sesatnya!

Adalah tidak adil sama sekali melabelkan komunis sahaja yang jahat manakala selainnya adalah baik. Mengolah persetujuan umum dengan mengatakan komunis jahat dan British baik adalah tipu helah yang halus lagi licik bertujuan membodohkan minda Melayu. Itu semua 'karoot komedia' -yang seronok didengar dan hampas pada hakikatnya. Sepatutnya Melayu-Islam sudah faham dan teramat jelas dalam rangka fikir mereka bahawa sejak tahun 1511 (sekadar penanda sejarah) apa sahaja sitem dan fahaman  luar yang masuk menguasai alam pemikiran Melayu adalah jahat dan karut. Benggali Putih Feringgi, Belanda, British, Siam, komunis, kapitalis dan sebagainya adalah anasir dan unsur bukan Melayu-Islam yang jahat dan membodohkan Melayu. Bahkan sistem raja dan sultan yang menganggap raja dan sultan Melayu sebagai 'wakil atau bayangan Tuhan di atas muka bumi' itu pun karut yang merencatkan fikrah Melayu. Fuedalisme lama sejak Sang Sapurba hinggalah zaman www ini pun adalah sebenar-benarnya fahaman yang merosakkan aqidah dan fikrah Melayu Islam. 

Apabila laporan muka depan sebuah akhbar Melayu melaporkan (dengan font yang terang dan besar) tentang pengesahan pakar sejarah British tentang komunisnya Mat Indera maka momokan tersebut tidak lain adalah seruan Amerika dan sekutunya -yang mungkin lambat ditanggapi oleh sekalian Melayu biasa. Ajakan tersebut hanyalah bertujuan untuk mengekalkan cengkaman kapitalis Amerika dan Barat. Kapitalis dan neo-fuedal tidak lain mahu memperbodohkan sekalian orang awam agar sedia menjadi konsumer dan pengikut mereka. Di Alam Melayu kapitalis dan neo-fuedal tanpa berselindung sedikit pun jelas berpakat untuk  melemahkan fikrah Melayu. Frasa seperti Melayu Baru, derhaka, taat, komunis, anti Islam, perpaduan, cauvinis atau tokong adalah antara penada kepada wacana melemahkan daya fikir Melayu-Islam. 

Kalau Melayu tidak faham juga olahan sebegini ertinya lambat lagilah Melayu akan jadi pemilik Minda Kelas Pertama. Kalau komunis jahat maka kapitalis dan neo- fuedal itu pun tetap sama jahatnya. Itu rumusannya tetapi tetap sukar difahami sebab Melayu tiada agenda selain makan, tidur  dan berak sahaja...kah...kah...karoot komedia betullah!    

2 ulasan:

  1. salam,

    umno ank emas british ditwist cerita komunis yg tentang penjajah tu jahat...

    KLIK Singapura pecat Cina rasis, Malaysia?

    BalasPadam
  2. Tahniah . Anda seorang penulis yang hebat. penulisan begini memang menarik bagi yang sedikit celik ilmu. gua cadangkan lu kasi permudah gaya penulisan biar semua golongan pembaca senang faham.
    Selamat maju jaya berblog.

    BalasPadam