Jumaat, 31 Disember 2010

BOLA SEPAK & SAINS SUKAN

Menyusul kejayaan Malaysia menjulang Piala AFF Suzuki dan keghairahan umum membicarakannya maka gedung akal ini tergerak sama untuk berwacana. Pencapaian semasa pasukan kebangsaan lelaki bola sepak Malaysia adalah di bawah tahap sederhana manakala skuad wanitanya tersangat malap. Ranking terkini FIFA Malaysia menduduki  tangga 144 daripada 201 manakala di peringkat Asia pada kedudukan 24/46. Kedudukan dalam ASEAN ialah ke-5 selepas Thailand, Vietnam, Indonesia dan Singapura. Ranking  FIFA bagi skuad wanita adalah 90/121 dan 19/33 Asia. Itu realitinya.
Kenapa Malaysia berupaya menjuarai Piala Suzuki. Apakah Tahiland dan Singapura sudah beransur lemah dan setaraf Malaysia nantinya? Apakah kerana Indonesia bukan pasukan yang setanding Malaysia buat masa ini? Ataukah Malaysia sudah meningkat prestasinya?
Secara simplistiknya memang prestasi pasukan Malaysia meningkat namun adakah peningkatn tersebut benar-benar berkualiti dan akal kekal umtuk tempoh masa yang agak panjang. Bagi menjawabnya mari kita lihat senario bola sepak Malaysia secara menyeluruh merangkumi aspek pemain, pemimpin, penyokong dan sains sukan yang melatarinya.
Kepimpinan sukan yang terbaik ialah strategi pengurusan, tanggngjawab dan iltizam kepimpinan. Dalam senario bola sepak Malaysia rata-ratanya ahli politik dan golongan istana yang memimpinnya. Sebahagian dari mereka ini diyakini memimpin untuk mendapatkan 'mileage' politik, mahu cari publisiti dan gila glamour. Ini dakwaan namun instint atau apa yang dirasakan peminat dan khalayak umum biar bertahap persepsi lazimnya benar berdasarkan pengalaman sedia ada. Biar pun pasukannya kalah berkali-kali namun sifat bertanggungjawab kelihatan tidak ada dalam jiwa sesetengah pemimpin bola sepak. Ini yang membuat orang meluat dan tidak menaruh kepercayaan kepada pemimpin sedia ada. Memang mereka bijak mencari duit tetapi mereka 'hampas' dalam pengurusan lebih-lebih lagi pengurusan sains sukan. 
Bertolak dari situlah jugalah sains sukan diyakini amat tipis amalannya dalam bola sepak tempatan. Sekiranya pemain tercungap-cungap setelah setengah jam bermain maka itu jelas salah aspek sains sukan. Sekiranya pemain hanya bertahan atau bermain untuk 30 minit terakhir setelah 'leading' satu atau dua jaringan itu ertinya sains sukan gagal diterapkan oleh pengurusan pasukan.
Memang kita punyai fisoterapis, pegawai perubatan, pakar diet, pegawai psikologi dan sebagainya namun apa yang ditunjukkan di padang menunjukkan ada aspek sains sukan yang kurang diberi penekanan. Kita perlu melihat dengan teliti aspek STAMINA, SPIRIT, SKILL dan STRATEGI sebagai asas kurikulum dan amalan sains sukan dalam pasukan bola sepak kita. Pemain yang berstamina adalah yang faham aspek kesihatan dan diet merangkumi makan, tidur, buang air dan senaman. Aspek spirit melibatkan disiplin pengurusan masa, komunikasi, pembinaan pasukan dan patriotisme. Skill dan strategi lazimnya menjadi tugas utama Ketua Jurulatih. Kedua-duanya memerlukan pemain yang bijak, bersemangat dan sihat. 
Pemain kita biasanya lemah dari aspek spirit kerana mereka sudah jadi 'star' sebelum tiba masanya. Strategi dan stamina mereka juga lemah kerana rata-ratanya lepasan sekolah yang ada antara mereka SPM pun tak lulus. Memang ada kaitan antara kebijaksanaan akademik dan pencapaian kemahirn yang lain. Pihak pengurusan perlu mengkji hal ini. Perlu adanya pemian bola sepak yang bijak dan sihat mental fizikal jika mahu kekalkan pencapaian kita. 
Namun budak U tak akan berminat menywertai kerjaya bola sepak kerana bidang ini yang lebihnya glamour bukannya jaminan peningkatan kerjaya khususnya di Malaysia. Membawa masuk budak bijak bermain bola sepak dalam pasukan kebangsaan pasti akan menjadi prestasi dan pencapaian kita berterusan cemerlang. Pihak pengurusan harus ambil perhatian serius hal ini kerana apa yang pasti sekarang budak-budak lepasan SPM lazimnya akan jadi 'star' sebelum tiba masanya. Tatkala duit banyak maka spirit mereka akan hilang dan ini membawa maksud pencapaian kita akan gagal dipertahankan.
Rumusannya pasukan bola sepak kita memerlukan pemain yang cerdik dan pemimpin yang bijak. Penonton akan turut menjadi cerdik jika pemain dan pengurusan juga cerdik. Dengan realiti yang ada rasanya bola sepak kita hari ini kurang ditonton dan disokong oleh orang yang cerdik. Itu sebabnya kita menang ketika kita bernasib baik!










 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan