Selasa, 4 Januari 2011

PERSOALAN SEMPENA TAHUN BAHARU

1. Apa benarkah bila mana Sultan Negeri Baghdad menolak untuk hadir majlis yang melibatkan penggunaan Riyal dan dirham yang banyak ertinya Sultan Baghdad tersebut benar-benar menjauhi pembaziran dan tidak rela bersahabatkan syaitan. Apakah Sultan Baghdad tersebut kini hidup berhemah dengan berjimat cermat dan sentiasa bersedekah dan menderma. Kah...kah..kah...ada orang ketawa sebab mana ada Sultan dalam dunia yang tidak membazir. Sultan poyo saja yang tolak duit dan ......Tidak lengkap jadi Sultan jika tidak membazir. kah..kah..kah..... Persoalan ini tidak melibatkan Sultan Melayu.

2. Apabila orang Melayu mengaku Islam tetapi berbalah sesama sendiri atas nama Islam adakah mereka menyeru kepada kebaikan atau mencegah kemungkaran? Apabila kebenaran ditampilkan\ dengan  mengatakan orang lain memfitnah kita maka apakah kebenaran itu adalah benar?

3. Ada orang yang entah berilmu atau tidak berkata ' di Malaysia ini makruf diseru mungkar pun diseru", apa ertinya itu?

4. Agak-agaknya Yahudi lantik siapa jadi agennya? Anwar Ibrahim atau Mahatir Mohamaed? Dua-dua saling tuduh menuduh sebagai agen asing (ertinya agen yahudi).

5. Kenapa orang Melayu takut cina jadi pemimpin? Adakah disebabkan cina tidak potong lancaunya? Atau orang Melayu anggap cina yang makan babi itu hina dan tidak layak pimpin Melayu?  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan