Ahad, 27 Mei 2012

MELAYU BUKAN, ISLAM PUN BUKAN

Sebelum kita bicarakan selanjutnya tentang Melayu sebagai 'bangsa besar' atau 'menjadi tuan' iaitu selaras dengan konsep Kesultanan Melayu, eloklah kita fahami dan insafi apakah Melayu kini (di Malaysia khususnya) benar-benar punyai jati diri Melayu dan  mampu bertahan selaras dengan slogan Hang tuah  'ta' kan Melayu hilang di dunia".

Siapa Melayu yang sebenar-benarnya sama ada dari aspek antropologi atau sejarahnya nyata sukar ditentukan. Para sejarawan setakat ini bersetuju dengan dua teori kewujudan Melayu iaitu Teori Yunnan dan Teori Nusantara. Antara sarjana yang bersetuju dengan Teori Yunnan adalah R. H Geldem, J. H. C Kern, J. r. Foster, J. R Logen, Slametmuljana dan Asmah Haji Omar. Manakala pendokong bagi teori Nusantara adalah J. crawfurd, K. Hilmy, sutan Takdir Alisjahbana dan Gorys Keraf. Kedua-dua teori tersebut punyai implikasi  tertentu kepada kelansungan bangsa Melayu

Melayu hari ini yang bagi sesetengah pengkaji atau penulis adalah sinonim dengan Islam sebenarnya hanya bermula pada abad ke 15 iaitu sekitar tahun 1409 apabila Sultan Melayu Melaka yang pertama iaitu Parameswara memeluk Islam dan memakai gelaran Raja Iskandar Shah. Sebelum itu Melayu beragama Hindu dan penuh cacamarba dengan faham pagan. Kalau  diikutkan catatan Kitab Sejarah Melayu, Kesultanan Melayu asalnya dari Iskandar Zulkarnain di mana keturunannya Sri Nila Pahlawan telah muncul di Bukit Siguntang Mahameru yang akhirya berkahwin dengan anak pemerintah di sana iaitu Demang Lebar Daun. Dari situlah bermulanya karut marut atau mitos tentang setia dan derhaka antara  raja dan rakyat yang barangkali kekal hingga hari ini.

Waadat atau baiah inilah yang mengikat Melayu hatta mewariskan Melayu alam pemikiran minda bawah sedarnya tentang konsep daulat yang membawa erti 'Raja adalah bayangan tuhan di muka bumi'. Siapa yang persoalkan konsep daulat raja akan berlakulah sial ke atas dirinya. Konsep setia Hang Tuah dan derhaka Hang Jebat tertanam dalam psikologi Melayu hingga ke zaman moden ini.

Sesudah Tanah Melayu ini merdeka lebih setengah abad dan sesudah fikrah Islam semakin kukuh pun rasa kehambaan dan kehinaan Melayu terhadap kehebatan keturunan Iskandar Zulkurnain itu tetap ada -dalam minda bawah sedar Melayu sekurang-kurangnya.
Hakikatnya sampai hari ini sama ada Melayu itu teras bangsanya Mongoliad(kuning) atau Melayu(perang), semua anak bangsa Melayu tetap tunduk, hormat dan tidak berani mencabar Caucasian(putih) iaitu teras bangsa Iskandar Zulkurnain. Apa yang menarik lagi raja yang mewarisi darah Iskandar pun jadi 'mandom' dan  rendah diri apabila berhadapan dengan Caucasian. Ini fakta yang perlu difahami oleh semua anak Melayu. Cuba kaji dan perhatikan adakah Raja-raja Melayu atau para memanda menterinya berbual atau bercakap menggunakan bahasa Melayu sama ada dalam majlis atau ketika bermain golf bersama Queen England atau Presiden Barrack Obama mahu pun Chancellor Angela Markel. Kalau mereka gunakan tiga patah perkataan Melayu pun memang cukup hebatlah raja dan pemimpin Melayu tersebut. 

Berkaitan Islam pula jelas sekali Melayu tidak mampu mempromosi Islam di peringkat antarabangsa khususnya kepada bangsa Caucasian. Sila kaji satu peristiwa di mana satu orang ulama besar Melayu yang memegang jawatan Ketua kepada majlis mufti-mufti 1Malaysia bertemu dengan paderi paling besar dunia beberapa tahun dahulu. Lihat sahaja pada pakaian paderi besar tersebut yang lengkap dengan imej agamanya berjubah, bersalib dan bertutup kepalanya dengan 'ketayap' atau 'lebai'. Pemimpin agama Islam dari Malaysia apa yang dipakainya? Jelas sekali serupa seperti pakaian  'Man in Black' atau Mr Presiden Barrack Obama - pakaian rasmi majlis yang lengkap -long suit yang dibudayakan oleh Caucasian....kah..kah....kah...kah. Mengapa tidak pakaian pakaian Melayu bersongkok -biar pun sogkok itu asalnya dari Himalaya, tetapi adalah juga unsur Melayanya....kalau tak pun pakai 'lebai' dililit serban macam Tok Arab atau Saladin, ada unsur Islamnya di situ.


Di mana jati diri Melayu dan Islam bagi pemimpin agama Islam Melayu tersebut. Ini mungkin perkara kecil yang besar maknanya. Apakah Melayu di Malaysia ini masih belum jelas Melayu dan Islamnya. Melayu bukan , Islam pun bukan. Habis apa ertinya Melayu 1Malaysia? 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan