Sabtu, 18 Ogos 2012

KRISIS SYRIA - OIC TENGOK SAJA!


Berita No.1
MAKKAH 17 Ogos 2012 : Sebanyak 57 ahli Pertubuhan Kerjasama Islam(OIC) menggantung keanggotaan Syria dalam badan itu sambil Pengerusinya, Ekmeleddin Ihsanoglu memaklum- kan sudah menghantar “mesej tegas” itu ke Damsyik. 


Berita No. 2
MAKKAH - Malaysia akan menyatakan pendirian tegas terhadap isu di tiga negara Islam pada Sidang Kemuncak Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang berlangsung di sini, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.  "Kita akan menyokong cadangan untuk menggantung keanggotaan Syria dalam OIC kerana keadaan di negara itu telah meruncing sehingga rakyat kehilangan nyawa dan harta benda," katanya kepada pemberita Malaysia di sini, semalam. Najib berkata, Malaysia berpendapat telah tiba masanya untuk kerajaan Syria memberhentikan keganasan dan menghormati hak rakyatnya yang mahukan pilihan raya secara demokratik diwujudkan di negara itu.
Berita No.3
TEHERAN - Iran semalam mengkritik keputusan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) menggantung keanggotaan Syria dalam badan tersebut. Teheran menegaskan bahawa keputusan OIC tersebut adalah "tidak adil dan tidak patut". Syria merupakan sekutu rapat Iran.
"Syria sepatutnya dipelawa ke mesyuarat OIC ini untuk mempertahankan dirinya," jelas Menteri Luar Iran, Ali Akbar Salehi kepada agensi berita IRNA di kota Mekah. Terdahulu, pada penghujung mesyuarat tergempar OIC di Mekah semalam, OIC mengumumkan bahawa ia menggantung keanggotaan Syria dalam organisasi 57 buah negara itu.Pertubuhan itu turut menyuarakan kebimbangan serius berhubung pembunuhan beramai-ramai dan kesengsaraan yang dialami oleh rakyat Syria.Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad dan Ali menghadiri sidang tergempar itu tetapi gagal menghalang keputusan tersebut.
Catatan Gedung Akal:
Ketiga-tiga berita di atas menggambarkan apa sebenarnya? Adakah OIC, Malaysia dan Iran benar-benar punyai ketegasan atau ketekadan politik? Atau apakah semuanya 'beraksi' mengikut skrip semata-mata? Mengikut skrip demokrasi Amerika, Bashar al-Assad adalah ketua regim autokratik yang menzalimi rakyat sendiri. Rakyat Syria adalah pejuang demokrasi. Negara-negara Barat, Amerika hatta PBB adalah pembawa obor demokrasi dan perlu sokong rakyat Syria yang mahukan demokrasi. Semua pihak perlu bantu untuk jatuhkan al-Assad -biar pun dahulunya seluruh keluarga al-Assad diangkat dan didokongi Amerika untuk berterusan menjadi pemerintah Syria.
Iran, China, Russia merupakan sekutu Syria yang bererti sekelompok negara anti demokrasi yang suara mereka perlu dinafikan. Selain bercakap soal demokrasi Amerika juga memberikan tazkirah kepada umat Islam tentang bahayanya konflik antara mazhab  Syiah-Sunni yang sedang berlaku di Syria. Maka umat Islam yang Sunni pun berdoa mohon laknat Allah ke atas rejim Bashar al-Assad kerana beliau merupakan Syiah yang sesat dan menzalimi puak Sunni.
OIC hanya lihat sahaja dan tatkala 'rombongan aman PBB' mengambil keputusan keluar dari Syria OIC gagal bersikap proaktif untuk menjadi pendamai. Dengan menggantung keanggotaan Syria- yang dianggap bijaksana oleh pengulas situasi dari Malaysia khususnya- maka OIC telah mengikut skrip yang sepatutnya dan dengan penuh sedar atau tidak telah memutuskan hubungan silaturahim sesama Islam. OIC septutnya menjadi orang tengah bagi menyelesaikan pertelagahan antara dua saudaranya yang bertelagah, tetapi jelas untuk kesekian kalinya -dalam hal-hal kepentingan umat Islam sedunia OIC hanya tengok saja....Ohh..i see.
Pemimpin-pemimpin Islam sedunia, yang bercakap atas kapasiti kepimpinan negara masing-masing, yang tegas mahu memberikan 'mesej jelas' kepada Syria, yang menyokong pemberontakan rakyat Syria terhadap  'ulil amrinya' apakah benar-benar demokratik dan islamik di negara masing-masing? Apakah di negara masing-masing rakyat diberikan hak demokrasi sepenuhnya atau 'demokrasi terpimpin'? Apakah Islam benar-benar menjadi ad-din dalam siasah dan kepimpinan masing-masing?  
Apakah cakap-cakap mereka hanyalah 'bunga-bunga diplomatik' untuk menyenangkan tuan besar masing-masing? Ayuh umat dan pemimpin Islam, tuan kita bukan Amerika tetapi Allah Taala. 
Bagaimana mahu pastikah yang pemimpin-pemimpin kita tidak menjadi barua , budak suruhan atau bidak dalam proses tata baharu dunia ini? Ilmu dan iman? Kah...kah...kah.... mahu cakap sahaja bolehlah...tengok sahajalah kita, sama macam OIC! ...itu lebih  mudah....kah...kah...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan