Sabtu, 21 November 2009

MARI KITA FIKIR & BERIKAN BANTUAN

Berita (dipetik dari Malaysiakini)
Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) akan membuat keputusan Isnin ini berhubung permohonan penangguhan yang difailkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terhadap keputusannya pada 16 Nov yang mengisytiharkan kerusi DUN Kota Siputeh sebagai kosong.

Hujjah SPR di dalam permohonan penangguhan tersebut adalah seperti berikut :

Jika permohonan penangguhan itu ditolak, satu lagi pilihan raya kecil terpaksa diadakan. Ia membabitkan wang yang banyak.
SPR telah pun membelanjakan RM200,365 pada pilihan raya umum lepas di DUN Kota Siputeh. Ini merupakan pembaziran wang pembayar cukai selain akan mengakibatkan ketidakadilan kepada SPR.

SPR minta agar mahkamah menggunakan kebijaksanaannya dalam membenarkan penangguhan itu atas dasar terdapat keadaan khas dalam permohonan itu.

Terdapat kemungkinan dua wakil rakyat bagi kerusi berkenaan sekiranya mahkamah membenarkan rayuan SPR selepas pilihan raya kecil itu.
Selain SPR, agensi kerajaan lain akan turut terbabit dalam pilihan raya kecil itu dan mereka terpaksa menanggung perbelanjaan sendiri.

Sila beri cadangan bagi atasi masalah yang sangat rumit dan membebankan SPR ini -seandainya rayuan penangguhan ditolak Mahkamah Rayuan.
Cadangan berbentuk 'akal' dan 'mencerminkan otak yang sihat' amat dialu-alukan.
Selamat mencadang. Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan