Khamis, 1 April 2010

SULTAN AMPUNKAN PESALAH SYARIAH

Menurut laporan Malaysiakini Sultan Pahang menitahkan agar hukuman sebat terhadap pesalah syariah Kartika Seri Dewi Sukarnor digantikan dengan kerja-kerja khidmat masyarakat. Ampun Tuuanku! Masyarakat antarabangsa tentu tidak akan memandang serong dan pasti mengangkat Malaysia sebagai model negara Islam moderat yang patut dicontohi.
Kita akan jadi 'bangsa besar' kerana Tuanku Sultan mampu membuat keputusan besar di mana peminum arak yang wajib dihukum sebat mengikut undang-undang syariah berupaya diubahsuai oleh Tuanku. Jelaslah mitos Melayu lama yang mengatakan sultan adalah jelmaan tuhan memang sebenarnya sesuatu yang wujud -bukan sekadar mitos rupanya! Tuanku bukan sekadar khalifah Allah tetapi sebenar-benarnya jelmaan Tuhan di atas muka bumi khususnya kepada umat Melayu. Jika tidak masakan Tuanku berupaya untuk berjiwa besar dan berkompromi dengan hukum Allah Taala. Tuanku dan Penasihat Agama Tuanku pun tahu yang hukum Allah Taala tidak boleh dicabar dan dibuat main-main atau diperlekehkan. Namun keyakinan, keupayaan dan barangkali keputusan hasil solat istikharah yang dibuat Tuanku dapat memberitahu kepada umat Melayu dan seluruh umat Islam bahawasanya hukum syariah itu sebenarnya boleh dikompromi. Hukum syariah itu bukannya mutlak dan Sultan boleh ubahsuai ikut keperluan zaman. Sesungguhnya sebagai rakyat pacal yang hina dina ini terima sahajalah apa keputusan Tuanku Sultan. Hukum Syariah itu hukum Allah yang tidak nampak dan tidak realistik manakala hukum Lord Reid model Westminster itu lebih praktikal. Hukum syariah itu barangkali mengganggu keselesaan hidup kita. Wanita pun mahu disebat oleh hukum syariah yang pastinya menimbulkan persoalan tentang hak kesaksamaan dan keadilan terhadap wanita. Kenapalah ada undang-undang sebat terhadap kaum wanita. Wanita tidak perlu disebat tetapi untuk dinikmati keindahan tubuh badannya. Jika wanita disebat maka wanita akan jadi buruk dan satu kezaliman ke atas mereka. Biarkan wanita dedahkan buah dada, pusat, punggung, paha dan apa yang dicelah-celahnya agar seluruh umat manusia -tidak kira Melayu atau Islam- dapat menikmatinya dengan selesa dan puas. Keputusan ini barangkali boleh menjadi titik tolak kepada penghapusan semua hukum syariah di Malaysia. Namun sekiranya Jepun, Korea, Britain atau Amerika Syarikat mahu laksanakan hukum seumpama hukum syariah itu maka kita fikirkanlah semula. Bukankah manusia dan masa akan sentiasa berubah!
Kesimpulannya titah Tuanku itu sesuatu yang amat hebat dan penting demi kesejahteraan agama, bangsa dan negara 1Malaysia. Orang Eropah, Jepun, Amerika, Sudan, Russia, Arab dan segala-galanya tentu tidak akan mengkritik dan memansdang serong kepada kita lagi. Kita sudah setanding dengan mereka kerana penaung agama kita sudah mampu berkompromi dengan Allah Taala. Obama tentu tidak berupaya sampai ke tahap itu. Salute Tuanku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan