Khamis, 17 Jun 2010

MAHU BOIKOT AJAKLAH CINA SEKALI!

Boycott -Menurut Free Dictionary.Com boycott ialah To abstain from or act together in abstaining from using, buying, or dealing with as an expression of protest or disfavor or as a means of coercion. Di Malaysia boikot (bukan istilah PPSMI ialah pemulauan) adalah satu bentuk tindakan perusahaan yang dramatik sifatnya. Ada rencah politik, ekonomi, pendidikan dan sosial -hampir lengkap. Ada ilmu boleh dikongsi. Dr. Mahathir hampir 30 tahun dahulu (tepatnya Oktober 1981)dengan slogan 'Buy British Last' mengajak rakyat Malaysia memboikot barangan Britsh. Akhirnya muncul Dasar Pandang Ke Timur dan memberikan impak kepada slogan 'Belilah Barangan Buatan Malaysia'. Barangkali juga kesan baik boikot tersebut adalah penguasaan pasaran oleh kereta Proton -kebanggan Malaysia!
Setelah itu muncul pula tekad untuk memboikot produk Yahudi dan sekutunya.  Iklan dan seruan dibuat di media dan serata ceruk tanahair agar produk Israel atau yang ada kaitan dengannya diboikot. Namun ada masalahnya iaitu produk tempatan dan muslim tidak berupaya menyaingi beberapa 'killer product' Yahudi umpamanya "Kentucky Fried Chicken' dan 'Coca-Cola' -termasuk juga Facebook dan twitter dalam konteks siber. 1Malaysia memang ada produk keluaran Aminah Hassan, mamat itu dan ini, Pakya dan Pakdin, Felda atau edaran FAMA namun produk Yahudi lebih 'mantop' dan melekat di hati!
Ada juga mamat Melayu dengan penuh iltizam mewujudkan rangkaian restoran makanan segera  bagi menyaingi produk Yahudi yang gah itu. Biar pun baharu bermula kita harapkan usaha tersebut akan menjadi petanda untuk kejayaan usaha pemboikotan ini dalam jangka masa panjang.
Dalam perkembangan lain Persekutuan Peniaga Barang Runcit Malaysia -dengan persetujuan 20,000 peruncit keturunan Cina -menurut Pengerusinya Lean Hing Chuan, mahu memboikot penjualan tiga jenis barangan kawalan iaitu gula, tepung dan  minyak masak ekoran keputusan kerajaan mahu mewajibkan lesen jualan runcit. Peruncit Melayu, felda dan fama pula tidak mahu ikut serta dan setuju sahaja dengan inisiatif lesen oleh kerajaan. Nampak gayanya boikot oleh peruncit keturunan Cina menampakkan hasil. Mulanya Kerajaan bertegas peruncit perlu ambil lesen dengan bayaran RM10 tetapi akhirnya percuma. Akhir sekali tidak perlu lesen khas dan akan disatukan dengan lesen lain. Boikot tidak jadi tetapi kerajaan nampak semacam mengalah. Tindakan atau ugutan mahu memboikot pun boleh membawa kesan jika pemboikot itu tegas dan 'dihormati'.

Dalam tanahair 1Malaysia ini sebarang tindakan perusahaan oleh Melayu dan yang makan gaji dengan kerajaan jangan mimpilah mahu jadi kenyataan pada akhirnya - termasuklah oleh Perkida, Bangkit, Gertak atau Perkasa! Cakap mahu bikin boikot tapi keputusan akhirnya macam jantan tidak ada telur - alasan yang biasanya diberikan ialah "demi kepentingan umum", " atas nasihat PM", "setelah mencapai persetujuan.....". Selalunya semua orang akan gelak sahaja bila pemimpin Melayu bercadang mahu boikot!

Dalam kes boikot produk Israel dan sekutunya eloklah pemboikot Melayu minta pertolongan pemboikot Cina jika mahu melihat kesannya. Hanya boikot Cina sahaja yang berkesan! Tidak mustahil kesan boikot tersebut akan memberi tekanan kepada Zionis Israel hinggakan Obama terpaksa campur tangan berunding dengan pemimpin Great China! Memang boleh sampai ke tahap itu pun - tetapi Melayu jarang yang berfikir hingga ke situ? Ini memang sindir dan perlekeh Melayu pun -sebab Melayu malas membaca!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan