Isnin, 13 Julai 2009

“Alaman Terlabik” : SEKADAR RENUNGAN


Perhatikan beberapa amalan di bawah ini yang boleh dikategorikan sebagai amalan terbalik.

1. Amalan kenduri arwah – ahli keluarga mengeluarkan belanja dan bertungkus lumus menyediakan makanan untuk orang lain yang membaca tahlil dan doa. Sepatutnya mengikut apa yang dianjurkan Rasulullah ‘jiran tetangga dan orang lain’ yang perlu ambil tanggungjawab tersebut untuk meringankan kesedihan dan kesusahan mereka.
2. Kalau hadir kenduri kahwin (walimatul urus) kita merasa segan jika tidak dapat hulurkan sumbangan kepada tuan rumah. Di rumah kenduri makanan disediakan tanpa pertimbangan untuk mendapatkan semula kosnya dan tetamu dijemput makan sehingga kenyang. Sepatutnya kita perlu berikan sedekah ketika hadir menziarahi kematian tetapi itu jarang pula dilakukan.
3. Ketika hadir majlis pemimpin negara kita berpakaian –ada ‘dress code’ dan sering pula dipesan oleh pengelola majlis mengenainya. Sebaliknya ketika hadir di hadapan Allah kita berlebih kurang sahaja bahkan ada yang tidak berbaju. Menutup aurat sudahlah.
4. Ketika bertamu ke rumah orang dan dihidangkan makanan kita merasa segan untuk menghabiskan makanan yang dihidangkan. Beradab dan hormat tuan rumah kononnya. Sebaliknya apa yang dituntut ialah menghabiskan apa yang dihidangkan bagi menggembirakan tuan rumah dan elakkan pembaziran.
5. Kalau solat sunat di masjid kita begitu rajin dan bersemangat tetapi di rumah kita merasa malas. Sepatutnya apa yang dituntut ialah memperbanyakkan solat sunat di rumah seperti yang diajarkan Rasulullah.
6. Bulan puasa ialah bulan mendidik hawa nafsu tetapi sebaliknya apa yang terjadi ialah perbelanjaan bulanan meningkat, makanan berlebihan dan membuat persediaan untuk hari raya yang melampau.
7. Kenduri doa selamat dibuat ketika balik dari musafir bukan ketika memulakan perjalanan. Sebaliknya apa yang berlaku ialah kenduri dibuat ketika mahu mengerjakan haji dan apabila pulang tidak ada apa-apa jamuan kesyukuran pula.
8. Ramai ibubapa amat bimbang jika anak-anak gagal peperiksaan dan sanggup menghantar anak ke kelas tambahan. Sebaliknya amat sedikit ibubapa yang bimbang anak-anak mereka gagal al-Quran dan amalan fardu ain. Tidak ada kelas tambahan jika anak gagal menguasai al-Quran dan pengajaran yang percuma pun tidak dipedulikan.
9. Jika bekerja mencari rezeki untuk kesenangan dunia penuh dengan iltizam tidak kira hujan, ribut, siang atau malam. Sebaliknya bekerja mencari habuan akhirat tidaklah sebegitu tahap istiqamahnya. Lebih banyak alasan diberikan untuk mengelak dari pergi ke masjid bersolat jamaah.

Cuba fikirkan dan muhasabah semula. Adakah hidup kita ini mengikut ‘apa yang betul dan benar’ atau mengikut ‘apa yang dikatakan betul’ oleh orang lain. Fahamilah bahawa sekularisme itu ada di mana-mana hatta di depan mimbar masjid. Urusan dunia dan akhirat yang sering dipisah-pisahkan menjadikan umat Islam ‘sesat antara dunia dan akhirat’ dan terjadilah amalan yang terbalik dari apa yang sepatutnya.

1 ulasan:

  1. Kita selalunya meletakan sesuatu di tempat yang tidak sepatutnya.

    BalasPadam