Rabu, 8 Julai 2009

PPSMI MANSUH -ABAIKAN MAHATHIR!

Berita utama petang ini "PPSMI mansuh 2012". Tahniah kepada Menteri Pelajaran - ada keberanian dan kebijaksanaan. Seluruh rakyat yang cintakan bahasa dan kelangsungan hidup Melayu akan menyokongnya. Hanya mereka yang pentingkan diri, berjiwa kecil dan yang pemikirannya terjajah sahaja akan pertahankannya. Hanya Melayu yang tidak yakin dengan keupayaan bahasa sendiri sahaja yang akan pertahankannya.
Mendengar pandangan terbanyak adalah sifat berhemah yang perlu ada dalam setiap diri pemimpin. Merasakan diri sendiri sahaja betul adalah sikap anarkis dan bebal. Seharusnya pendapat orang yang ahli perlu didengari dan dihormati. Abaikan Tun Mahathir kerana beliau adalah negarawan yang tidak berhemah dalam kes ini. Tun Mahathir tentu antara sebilangan Melayu yang tidak yakin dengan kemampuan bahasa sendiri. Bagi Tun bahasa Inggeris sahajalah yang berupaya menjadi bahasa ilmu. Tidak boleh bahasa lain dijadikan bahasa ilmu kerana ilmu akan bersifat dinamik dengan hanya berwahanakan bahasa Inggeris. Para pengikut Tun Mahathir seperti Hishamuddin, Rais Yatim dan beberapa kerat Melayu yang lidah mereka 'dilahirkan' sebagai penutur bahasa Inggeris pasti kecewa. Namun mereka ini hanyalah 'ranger-ranger' Tun sahaja di mana akal masing-masing terletak di dalam genggaman Tun -tidak lebih dari itu.
Maka pada hari ini wajarlah seluruh pejuang bahasa dan rakyat yang cintakan bahasa Melayu mengucapkan syukur ke hadrat ilahi. Menolak PPSMI beerti memartabatkan semula bahasa Melayu. Apa pun selepas ini biarkanlah Tun Mahathir sendiri dan kalau Tun mahu membuat demonstrasi besar-besaran menentang keputusan ini pun terserahlah. Walau pun Tun sudah bersara cukuplah layanan istimewa setakat ini. Bukankah Tun secara 'terhormat' sudah ditaklimatkan mengenai hal ini?
Timbalan perdana menteri dan pegawai kanan kementeriannya memberi taklimat kepada Dr Mahathir di rumahnya selama kira-kira tiga jam."Saya memberitahu Tun Dr Mahathir bahawa jika polisi ini diteruskan kita bimbang ia akan memberi kesan yang tidak begitu baik kepada kepada pelajar."Segala mengenai polisi ini telah dijelaskan kepada Tun dan beliau boleh menerima dengan baik," kata Muhyiddin di kementeriannya di Putrajaya kira-kira 2.30 petang ini.
Walaupun dalam tempoh empat tahun itu keputusan ini masih boleh ditarik balik namun keputusan hari ini adalah yang terbaik dalam sejarah pendidikan negara. Ingatlah catatan terbaik ini akan menjadi hina dan kotor jika ada sifat dolak-dalik selepas ini. Ini amaran kepada pembuat keputusan yang ada kaitannya dengan kepentingan umat Melayu -jangan main-main atau jangan berpolitik murahan. Keputusan ini adalah muktamad. Jika tidak kami sejuta rakyat akan turun ke jalanan- tunggulah!
Teruskan perjuangan -daulatkan bahasa Melayu, hapuskan jiwa hamba dari terusan terjajah!

2 ulasan:

  1. so, kali ini BN berjaya buat keputusan yg bijak..

    BalasPadam
  2. keputusan yang telah lama ditunggu. dalam bab lain memang aku sokong Tun Mahadir, cuma yang ini saja tidak....faham kot!!!

    BalasPadam