Sabtu, 11 Julai 2009

PEJUANG BANGSA vs PEJUANG BAHASA

Slogan "Bahasa Jiwa Bangsa" sememangnya tepat memberikan erti bahawa dengan bahasa sahajalah sesuatu bangsa dikenali. Bangsa akan berjiwa dan terus hidup (survive) dengan bahasanya sendiri -jika tidak ia akan jadi bangsa lain atau marga dari rumpun bangsa lain. Keturunan Iban, Kadazandusun, Aceh, Bugis, Batak dan sebagainya yang hidup menyerata di Kepulauan Melayu tentu tidak 'segan silu' jika dikategorikan sebagai rumpun Melayu. Di Malaysia lebih lagilah gelar Melayu itu mahu dimiliki. Orang Brunei menambahkan ciri Melayu mereka menjadikan Melayu Brunei kerana berbangga dengan kelebihan 'negara bangsa' mereka. Bahasa Indonesia hari ini sebenarnya adalah bahasa Melayu asalnya, sedangkan 'orang Melayu' di Indonesia adalah satu kelompok etnik kecil sahaja. Namun dalam rumpun Nusantara ini Melayu menjadi besar dan menjadi rujukan. Bahasa Melayu menduduki carta keenam dari segi banyaknya jumlah penutur di dunia. Melayu menjadi besar dan dikenali kerana bahasanya iaitu bahasa Melayu. Orang tidak kenal Melayu hanya kerana budu, baju atau tariannya semata-mata tetapi yang pertama sekalai adalah apa yang dituturkan iaitu bahasa.
Anehnya di Malaysia yang sepatutnya menjadi pusat rumpun Melayu sedunia wujud suasana yang kontras. Bahasa Melayu di Malaysia diperintah sebut secara rasmi sebagai bahasa Malaysia. Yang lucu lagi satu ketika dahulu bahasa Melayu hanya merujuk kepada bahasa dalam sistem pendidikan. Apa yang lebih menarik lagi (aneh sebenarnya) ialah seakan-akan wujud dua wajah pejuang berkaitan Melayu iaitu 'pejuang bangsa Melayu' dan satu kelompok lagi 'pejuang bahasa Melayu'. Siapa mereka itu?
Golongan pejuang bangsa Melayu pasti sekali para politikus UMNO dan para penyokong mereka sama ada guru, orang kampung, penulis mahu pun pemblog khusunya dari bloggers kelompok
"Pembela Negara". Mereka ini jelasnya hanya memperjuangkan bangsa Melayu sahaja sedangkan aspek bahasa Melayu dikesampingkan. Maka dengan itu muncullah golongan 'pejaung bahasa Melayu' pula yang ditampilkan dalam pelbagai kelompok seperti sastewrawan, GMP, Gapena dan sebagainya. Lontaran suara dari kehendak kelompok ini nampaknya agak keras dan sering menentang pemimpin dan pejuang Melayu. Semua pertentangan itu dapat dilihat dalam kes PPSMI. Pejuang bahasa tegas mahukan PPSMI dihapuskan manakala pejuang Melayu yang majoritinya orang dan penyokong UMNO merasakan tindakan membatalkan PPSMI adalah merugikan anak Melayu. Hujahnya bahasa Inggeris lebih signifikan jika mahu maju dalam konteks global. Bahasa Melayu dalam sains dan teknolgi boleh ditertwakan ika mahu pergi lebih jauh. Tun Dr. Mahathir telah menyenaraikan pelbagai kata terbitan dari 'oxygen' bagi memperlekehkan kemampuan kosa kata Melayu. Taktik ini diteladani 'secara licik' oleh pejuang Melayu.
Khilaf antara kedua-dua kelompok ini sebenarnya satu hikmah di mana situasi ini memberikan peluang kepada rakyat untuk berfikir secara bijaksana dan mendalam. Ramai yang berkata rakyat yang rugi dalam pertentangan ini tetapi hakikatnya UMNO yang paling rugi. UMNO perlukan sokongan rakyat untuk terus hidup tetapi kelihatannya rakyat terpengaruh dengan dakyah 'pejuang bahasa' yang katanya didokongi oleh politikus pembangkang. Ertinya para pejuang bahasa itu bersekongkol dengan orang jahat kerana 'pembangkang adalah jahat'. Itulah inti ajaran politik UMNO yang kini sudah dimengertikan oleh sebahagian besar rakyat.
Apakah rakyat menderhaka dan tidak bersyukur kepada kerajaan Barisan Nasional? Ini persoalan yang jelas mempebodohkan rakyat jelata. Apabila rakyat menggunakan akal secara kritikal maka rakyat dipersoalkan tentang kesetiaan dan kehendak mereka. Inilah kebebalan nyata para pejuang Melayu hari ini. Mereka mengakui sebagai pejuang bangsa Melayu tetapi jiwa orang Melayu iaitu bahasa Melayu mereka abaikan. Melayu dibuang jiwanya dengan alasan untuk bersaing di peringkat global menggunakan bahasa Inggeris. Sungguh licik alasan ini namun tidak berjiwa. Ini akal seorang pemimpin sahaja dan diterbitkan atas nama jamaah UMNO. Maka menjadi dasar UMNO untuk pertahankan akal songsang itu yang akhirnya ditolak oleh 'Melayu yang berjiwa'.
Rumusannya selagi ada pejuang yang mahu pertahankan PPSMI maka ertinya pejuang bangsa itu sudah tidak berjiwa Melayu. Habis apa ertinya perjuangan itu? Melayu tanpa jiwa adalah ibarat 'jantan tanpa telur' yang beerti tidak akan ada upaya untuk menghasilkan zuriat atau jantan yang bersifat penakut(ini perumpamaan Melayu kampung tetapi amat besar ertinya). Maka selagi pejuang Melayu itu mahukan bahasa asing dalam proses penitisan ilmu terhadap bangsanya maka selagi itulah bangsa yang berjiwa akan menolak. Inilah yang tidak disedari atau terlepas pandang oleh UMNO selama ini. Penolakan rakyat inilah juga yang mencabar keegoan dan rasa kebangsawanan UMNO selama ini. Rakyat yang berjiwalah yang akan menendang para bangsawan dan elitis siasah sebegitu jauh hingga ke ruang persemadian. Tidak ada penghormatan terakhir atau apa-apa bekalan doa dan harapan. Tolehlah kepada sejarah untuk memahaminya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan