Ahad, 12 Julai 2009

GUA SUKA SAMA MELAYU

Encik Hussin Lampoyang ada catat dalam blognya bahawa 86% daripada 59446 voters di blog chedet mengatakan NO kepada langkah kerajaan mansuh PPSMI. Wow! amat dahsyat kalau begitu. Maknanya lebih 8 1/2 orang daripada 10 orang memang menyokong PPSMI -itu cerita dalam blog chedet. Maaf gua tak baca blog tu sebab gua tak respek sama chedet. Guru gua pesan jangan respect sama chedet biar pun ada 26 juta lagi rakyat Malaysia menyanjungi dan memuja-muja chedet. Gua tidak rasa rugi pun jika gua tidak baca atau dengar apa-apa kenyataan berhemah dari chedet.
Gua ini Melayu tetapi gua tak respect pemimpin Melayu sebab gua rasa itu Melayu banyak bikin susah sama Melayu. Bukan maksud gua sukakan 'comfort zone' , simplistic, burn-out atau gua dari keturunan yang jenis personaliti plagmatik atau mandom. Bukan gua tidak inginkan kemajuan dunia dan tanahair gua. Namun apa ertinya kemajuan apabila anak bangsa jadi keparat dan agama diperalat? Ini memang gua sangat ralat. Selama ini gua ingat pembagkang jahat dan pecah belahkan umat. Hari-hari radio dan tv gerombolan menyampaikan hikayat. Bila gua lihat ramainya orang sokong chedet agar PPSMI dikekalkan gua sudah rasa lain macam. Maknanya apa yang dapat digambarkan ialah hanya 2 orang sahaja dalam dunia ini yang tidak respect chedet. Maka yang dua orang itu gua anggap gua dan guru gua sahaja.
Maka mulai hari ini, gua punya resolusi ialah "Gua suka sama Melayu" sebab Melayu sudah maju dan berjiwa besar. Kepada semua yang ada ingin gua hadiahkan puisi ini untuk semua bangsa Melayu yang setia berjiwa PPSMI

PPSMI Jiwa Bangsa
Aku patut gelak besaq dulu..kah..kah..kah..
Melayu mahu jadi clever
misti pulun cakap English...kah..kah..kah
misti pandai cakap Ingglish macam
paddayappa dan heroin pilem Tamil..kah..kah..kah..
Melayu belajar Sains dalam bahasa Melayu
mistinya Melayu kangkung
Melayu maju misti speaking English..kah..kah..kah..
Bahasa PPSMI Jiwa Bangsaku kah..kah..kah
Melayu patut tahu Inglish kerana
jiwa Melayu adalah jiwa Ingglish....
kah..kah..kah..
Melayu bijak kerana Inglish
Jangan cakap dan tulis ikut ejaan Melayu
Mari kita kencing atas paper jawi kah..kah..kah.
Apa la punya bahasa Melayu...kah..kah..
tak dak jiwa bagi orang Melayu..kah..kah..kah...kah
Melayu akan bodoh sampai kiamat
andai berahikan bahasa Melayu
belajarlah sains bodoh dalam bahasa Melayu
Matematik Melayu untuk Melayu ngok sahaja
kah..kah..kah..kah
Melayu bebal tolol yang tak tau guna Ingglish...
Kah..kah..kah
Jiwailah PPSMI demi agama, bangsa dan negara
GUA SUKA SAMA MELAYU


1 ulasan: