Sabtu, 19 Disember 2009

DOA ATAU UNGKAPAN PERASAAN

TAZKIRAH ini ditujukan kepada yang berminat sahaja.
(ISLAM MAHU PUN BUKAN ISLAM)

GELISAH, SEDIH, LEMAH, MALAS, BACUL & BAKHIL

Perasaan untuk kongsi

Rentetan frasa berkaitan 'perasaan' di atas sebenarnya sangat signifikan dalam kehidupan harian individu. Perasaan memang sukar diungkapkan namun peristiwa yang datang bersamanya dapat menjelaskan penting sesuatu perasaan itu dilayan dan dibelai. 'Feel' memang sukar didapat jika dibuat-buat umpamanya untuk lakonan. Pelakon yang hebat sekali pun akan gambarkan perlakuan tentang 'feel' yang dimainkannya, jika tidak lakonannya bertahap kaku -hanya mengungkapkan skrip!

Namun demikian perasaan yang real adalah dalam diri sendiri setiap detik. Dalam pemikiran Islam 'feeling' juga dikaitkan dengan dosa dan pahala. Disediakan doa khusus untuk melawan atau hindari perasaan gelisah(hammi), sedih(hazan), lemah('ajzi), malas(kasal), bacul(jubni) dan kedekut(bukhul). Memahami konsep perasaan ini akan menzahirkan kekuatan dalaman diri. Memerangi perasaan di atas dalam bentuk doa sangat menarik dan ironinya ada yang memeranginya secara rasionalisasi. Dua kaedah ini ada kelebihan masing-masing dan asas bagi semuanya adalah ikhlas. Berdoa dengan ikhlas atau berfikir rasional juga dengan ikhlas.
Doa kepada Yang Maha Berkuasa atau 'seru semangat' amat penting dalam pelbagai konteks- mikro atau makro. Rakyat Malaysia diajarkan ungkapan "Malaysia Boleh" yang juga doa untuk melonjakkan semangat agar berkobar-kobar - biar pun implementasinya lebih banyak dalam bidang sukan. Dalam konteks Islam doa yang tidak dikaitkan dengan iradat Allah tetapi hanya menyeru semangat dalaman tidak berpahala doa yang sedemikian. Namun ia berkesan kerana seru semangat itu difahami dan dirasai sendiri oleh yang mengungkapkannya. Maka doa sedemikian biar pun bukan ibadah juga penting dan berfaedah.
Persoalannya adakah doa itu satu yang lagha dan boleh menyesatkan? Hal ini berbalik kepada konsep ikhlas tadi. Doa 'Malaysia Boleh' jika hanya ungkapan perasaan tanpa dikaitkan dengan kuasa lain selain Yang Maha Berkuasa maka tiada yang celanya. Ungkapan semangat yang ikhlas untuk kekuatan menggerakkan diri tiada salahnya jika ikhlas tidak berniat syirik. Namun ungkapan perasaan tidak dapat dikesan secara objektif kandungan nilai di sebaliknya. Ada yang hanya bersorak seronok suka dan ada yang berharap sungguh-sungguh. Ada yang tanamkan dalam jiwanya hanya kudrat dan iradat sendiri yang membolehkannya capai atau jadi sebegitu, ertinya Malaysia Boleh lakukan itu. Sukar disukat ikhlasnya atau syiriknya. Maka unsur-unsur lagha dan makar tidak dapat tidak akan ada di sana. Jika yang itu sebenar-benarnya terkandung dalam seru semangat Malaysia Boleh. maka keberkatan akan hilang dan keredaan menjauh. Perlulah dielakkan oleh umat Islam dari kejahilan ini.
Sebenarnya yang membezakan doa dan ungkapan perasaan hanyalah kepada siapa disandarkan permohonan tersebut. Dari situ akan timbul ikhlas dan menyimpang dari kesyirikan. Itu yang jelasnya.


Nota
Doa berkaitan artikel perasaan dia atas

"Wahai tuhan kami, aku berlindung dari rasa gelisah dan sedih,dan aku berlindung dari kelemahan dan kemalasan,dan aku berlindung darimu dari sifat bacul dan Bakhil,dan aku berlindung darimu dari cengkaman hutang dan penindasan orang."
hamm adalah kebimbangan atau kegelisahan manusia tentang perkara-perkara yang akan berlaku di masa hadapan, sementara hazan adalah kesedihan tentang perkara-perkara yang sudah pun berlaku di masa terdahulu. (ref:
Sheikh Hamza Yusuf, The Purification of the Heart

Tiada ulasan:

Catat Ulasan