Jumaat, 29 Mei 2009

BAGAIMANA SEKIRANYA CHIN PENG MASUK ISLAM?

Andainya dalam saki baki umur yang ada Chin Peng si pengganas PKM itu mengucap dua kalimah syahadah –masuk Islam! (masuk Melayu - ikut istilah dulu-dulu). Apa agaknya reaksi kita semua?
Ini bukan persoalan mahu bawa balik Chin Peng atau mahu iktiraf perjuangan PKM. Ini juga bukan soal dipengaruhi oleh diresapi pemikiran komunis atau pengamal liberalis songsang. Tidak sama sekali. Ini juga bukan lagi termasuk bab perkauman antara Melayu dan Cina mata sepet. Ini masuk soal akidah dan soal ini bukan boleh dibuat main-main lagi –biar pun Chin Peng mahu main-main sahaja (itu urusan beliau dengan Allah Taala. Apa pendapat tuan-tuan semua? Apa pendapat ABIM, JIM, PKPIM, TERAS, GAMIS, Pewaris dan semuanya( sekadar menyebut beberapa nama).
Ulasan saya :
Ini bukan mustahil. Ini serius bukan olok-olok. Bukan mahu rujuk akal tahap main-main atau hanya berhujah dengan emosi. Perlulah kita kongsi akal untuk kesejahteraan bersama. Fikirkanlah!

Khamis, 28 Mei 2009

ADAKAH MEREKA RASA BERDOSA?

Dosa-dosa pemimpin terhadap anak bangsanya.
1. Hapuskan tulisan jawi secara beransur-ansur.
Hasilnya hari ini anak Melayu (atau sesiapa yang masuk jawi) tidak tahu membaca dan menulis jawi. Tahap buta jawi mereka itu samalah seperti pelancong Jepun melihat tulisan Egypt Kuno. Buku Pendidikan Islam pun terpaksa ditulis dalam ejaan rumawi. Dalam jangka panjangnnya anak bangsa ini hilang satu elemen jati diri bangsa iatu tulisan milik sendiri. Melayu (Malaysia)semakin terpisah dari jalur dan rumpun budayanya yang lebih 200 juta jiwa itu -tersendiri (bangsa Malaysialah tu!) Inil hasil betapa pragmatisnya pemimpin terdahulu.

2. Mengutamakan bahasa Inggeris berbanding bahasa Kebangsaan
Tentu sekali merujuk kepada PPSMI. Bahasa Melayu sepatutnya jadi bahasa ilmu namun dinafikan atas alasan anak Melayu akan gagal bersaing di peringkat global jika hanya utamakan bahasa Melayu. Baca selanjutnya isu bahasa atau bahasa dan budaya.

3. Tidak istiqamah dan hilang ghairah untuk realisasikan hasrat murni Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) secara berterusan.
Tanpa sedar FPN sudah ‘reverse’ jadi seperti ini “pendidikan(maaf patutnya baca: pelajaran) di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara terproses mahu pun simplistik untuk mewujudkan manusia yang individualistik, bebal, berbudaya konsumer dan patuh kepada pemerintah. Usaha ini adalah untuk melahirkan manusia yang boleh mengingat fakta, menongkolkan diri, mengurangkan akal kritis supaya perkaumannya terserlah serta mampu memberi sumbangan kepada kemakmuran pemimpin dan koperat untuk kemakmuran (mereka) bersama”.
Sebelum lontarkan kemarahan, rujuklah dahulu pada realiti. Anak Melayu masuk U dengan bekal lebih 10A tetapi jiwanya kacau dan hujahnya separuh masak, ada yang tersasar nilai agama dan moral, tidak enjoy belajar tetapi belajar enjoy, tidak kritis dan buat tunjuk perasaan apabila dikerah (budak UitM kata orang-maaf hanya menyebut satu nama U sahaja). Ironinya siswazah menganggur (Melayu) dimarahi kerana tidak pandai 'mencipta pekerjaan' dan hanya harap kerajaan.

4. Macam pandai tetapi tidak hormat orang yang lebih pandai.
Senarai pandai (tetapi pandir) antaranya ialah batalkan penggunaan sebutan baku, tukar nama bahasa Melayu jadi bahasa Malaysia, tukar nama Kementerian Pendidikan kepada Pelajaran tanpa minta pendapat pakar dan pejuang bahasa. Masih ingat lagikah polemik tentang istilah ‘kecapaian’ – contoh klise dan bersejarah tentang 'kebijaksanaan' politikus dan tahap toleransi professor bahasa Melayu!
Janganlah pula dibuat kesimpulan seumpama "itu menunjukkan kebebalan pemimpin (politik) kita. Akal ahli akademik dengan senang sahaja ditolak ke tepi' -hati-hati dan hormatilah, nanti kau dikatakan 'tidak kenang budi kerajan', tidak bersyukur dan dipengaruhi fahaman komunis atau syiah yang sesat.

Bangsa akan berjiwa besar dengan santunan bahasanya. Pemimpin akan berdaya maju dan terhormat dengan pimpinan ilmu oleh cendikiawan atau ulama. Bangsa yang merdeka tidak takut pada bayang-bayang sejarah atau ketidaktentuan masa hadapan. Bangsa yang ada jati diri hidup dan berkembang dengan acuan akal dan budaya sendiri -bukan mengikut naluri peribadi pemimpin yang ditakuti.
Bahasa jiwa bangsa, tanpa bahasa, bangsa itu gersang jiwanya. Rakyat patuh kepada pemimpin adalah adat yang sepatutnya tetapi pemimpin itu patut mengikut teladan dan telunjuk siapa pula?

Rabu, 27 Mei 2009

POLITIK JUGA KERJA DAKWAH

Warkah Untuk Kak Min

Kak Min,
Saya harap Kak Min sempat membaca warkah ini. Penyokong Kak Min diharap dapat sampaikan mesej ini kepada Kak Min kerana barangkali Kak Min sibuk berkempen.

Pertama sekali ingin saya jelaskan di sini bahawa sebagai seorang Muslim kita perlu mulakan kerja politik ini dengan niat kerana Allah. Niat itu membolehkan kita mendapat pahala ibadat. Kita wajib berpolitik kerana Allah Taala dengan harapan untuk menjernihkan kekeruhan dan kekotoran politik. Apabila kita 'main politik' secara serius kerana Allah baharulah kita akan terlepas dari fitnah atau impak buruk politik songsang.

Tentu sukar dimengerti oleh rakyat tanahair tercinta ini apabila disuakan dengan subjek ‘kekudusan’ berpolitik. Kata mereka “mana ada atas muka dunia ini, orang politik yang bersih dan baik. Bukankah politik itu satu permainan kotor, jadi bila main politik mana boleh buat betul-betul. Kalau kita ikut rule, betul dan lurus maka kita akan kena makan –termasuk oleh kawan sendiri”

Kak Min,
Yakinlah kita boleh berpolitik secara murni jika itu yang kita mahu. Kak Min bukan orang baru dalam politik dan Kak Min cukup faham sepak, tanduk, kilas dan lipat dalam arena politik. Sepanjang jalan Kak Min berpolitik tentulah Kak Min melihat pelbagai bentuk kekotoran dan keponggahan politik. Kini tibalah masanya untuk membersihkan kekotoran itu. Kak Min tidak keseorangan untuk perjuangan suci ini biar pun Kak Min sudah 'keluar pakat(an) dan belum 'masuk baris(an) pun'. Ingat kita bukan hanya mahu bersihkan parti politik tetapi semua elemen politik agar ruang siasah ini jadi bersih.

Kak Min,
Jika mereka kotor dan jahat maka janganlah diteladani mereka. Jangan ikut jalan dan kaedah mereka. Jika mereka keji dan melampau maka janganlah kita bersekongkol dengan mereka. Kita gunakan wadah yang bersih (bukannnya ‘wadah tong taik’-maaflah kerana imbas balik(flashback) frasa lama yang begitu hits satu ketika dahulu!)

Kak Min
Politik sepatutnya boleh menjadi wadah dakwah. Dakwah boleh dilakukan dalam politik. Sekurang-kurangnya dengan jalan kita menunjukkan sahsiah berpolitik yang baik. Melalui politik juga kita boleh menyalurkan fikrah dengan baik dan efektif jika kita sedia ambil peluang. Biar pun Kak Min keseorangan melawan gerombolan yang besar itu, seandainya Kak Min mampu menunjukkan akhlak yang baik maka itu lebih mempersonakan berbanding kekuatan jentera parti dan akal manusia. Inilah hikmah berdakwah. Tugas berdakwah bukan hanya terletak di bahu ustaz, jabatan agama atau NGO dakwah semata-mata. Semua orang Islam WAJIB berdakwah agar kehidupan ini akan lebih diredai dan mendapat berkat. Ini misi besar kita semua.

Kak Min
Nampaknya cadangan ini begitu sukar dan boleh diperlekehkan serta layak menjadi bahan ketawa sahaja. Namun saya yakin jika Kak Min berdakwah tanpa kaedah umpatan, tuduhan palsu, tikam belakang (juga tikam berdepan), atau tipu helah dan belit membelit, maka majoriti pengundi akan memilih Kak Min berbanding calon-calon yang lain.
Janganlah pula Kak Min fikir yang warkah ini bertujuan merendahkan darjat akal dan watak peribadi Kak Min. Memang tidak adil dan kurang berakallah jika ada anggapan sebegitu. Perkara ini perlu diberitahu dan ini sebahagian kerja dakwah yang perlu ditunaikan.
Kak Min ada kemahuan dan kekuatan politik, maka tidak sukar bagi Kak Min untuk menjadi pendakwah –dengan jalan politik. Untuk itu perlulah Kak Min gunakan strategi yang murni dan sesuai dengan uslub dakwah. Paling utama sekali Kak Min senantiasa berdoa mengharapkan pertolongan Allah.

Kak Min
Seandainya Kak Min kabur mesej ini ertinya Kak Min sama sahaja dengan politikus lain. Atau Kak Min memang selamanya akan meraikan politik cara lama. Jika semua ahli politik khususnya yang Islam tetap istiqamah dengan nilai politik lam itu –lantas menafikan sahsiah dan syiar Islam, apalagi yang boleh kita harapkan dari politik serupa ini. Barangkali itulah sebabnya muncul ‘terrorist' di segenap penjuru alam- tidak harap dan tidak percaya kepada ahli politik arus perdana.

Sesungguhnya politik juga kerja dakwah! Pendakwah politik yang ditertawakan ertinya kerja dakwahnya diuji. Ujian berdakwah bukan sedikit dan tidak berkesudahan. Marilah kita mulakan kerja dakwah melalui jalan politik biar pun kita bukan dari Parti Dakwah! Sekian.
Catatan
Tulisan ini bolehlah juga dimanfaatkan oleh Kak Mim & Abang Mim seluruh jagat maya.

Selasa, 26 Mei 2009

KOMUNIS YANG JAHAT

Sedari kecil kita diberitahu bahawa komunis adalah pengganas dan jahat. Parti Komunis Malaya(PKM) atau Bintang Tiga sentiasa disurahkan orang tua atau difilemkan sebagai gerombolan yang bangsat, khianat, laknat, membunuh, merogol dan sebagainya. Biasanya ahli PKM yang ditonjolkan adalah dari keturunan cina dan ketuanya ialah Chin Peng. Manakala Komunis Melayu yang terkenal ialah Rashid Maidin selain Abdullah CD, Suriani Abdullah dan Shamsiah Fakeh. Tidak ramai orang Melayu yang diketahui menjadi komunis selain mereka. Maka komunis itu sangat sinonim dengan orang-orang cina.

Kenapakah komunis wujud di Tanah Melayu dam betulkah mereka jahat? Persoalan ini tidak pernah dijawab dengan adil oleh kerajaan. Menteri Pertahanan paling baru, DS Dr. Zahid Hamidi pula menjawab bagi pihak tentera dan ahli keluarga serta veteran pasukan keselamatan. Kata Menteri tersebut pihak tentera tidak setuju usaha membawa balik Chin Peng ke Malaysia dan mereka rasa amat kecewa dan terkilan. Ini berkaitan sejarah silam di mana ramai polis dan tentera yang cedera, mati atau hilang kerana berperang melawan komunis. Oleh itu jangan haraplah pihak kerajaan akan mengatakan komunis itu baik dan berguna. Komunis berketurunan Cina pula jangan sekali-kali untuk balik ke Tanah Melayu.

Namun demikian kerajaan tetap berkawan dengan Kerajaan Besar Komunis China, Rusia dan menghantar pelajar untuk belajar perubatan di wilayah komunis. Kerajaan juga berdagang dengan negara komunis atau sepupunya iaitu sosialis. Bagaimana pun rakyat Malaysia tidak ambil pusing hal ini kerana apa yang diberitahu kepada mereka oleh buku Sejarah, komunis yang jahat dan ganas hanyalah komunis dari jenis PKM. Komunis PKI, Parti Moaist, Parti Komunis China dan sebagainya bukan pengganas kerana mereka boleh masuk pilihanraya.

Inilah propaganda besar yang berjaya ditanam oleh British dan pemodal kapitalis dunia dalam kepala anak-anak bangsa terjajah. Sistem ekonomi yang terbaik adalah sistem modal kapitalis. Untuk orang Islam sistem itu akan diolah dan dicampur sedikit dengan istilah seperti riba’, musyarakah, muamalat dan sebagainya asalkan jangan ada bau komunis sudahlah. Kenapalah agaknya umat Islam secara menyeluruh tidak pernah nampak bahawa yang mereka setujui itu bukanlah sistem hakiki ekonomi Islam. Mereka hanya patuh sahaja apa yang diwariskan British, Belanda, Perancis, Amerika dan sebagainya. Oleh kerana British mengatakan PKM itu jahat maka sampai hari inilah mereka itu tetap jahat. Jangan berkawan dengan mereka kerana merekalah yang menyebabkan kaki dan tangan polis hutan kita putus dan cacat seumur hidup. Kerana merekalah kita akan sesat dunia dan akhirat.

Kenapa komunis boleh timbul di Tanah Melayu? Apa pula jenis perjuangan mereka dan kenapa mereka berjuang begitu teruk sekali. Ini tidak ditulis secara adil dalam buku tawarikh Tanah Melayu. Mereka hanyalah pengganas yang melawan 'kerajaan'. Kalau kita teliti sejarah secara komprehensisf maka kita akan dapati bahawa komunis inilah yang melawan ‘orang putih’ secara agresif. Kerajaan yang dilawan itu sejak 1948 hinggalah 1960 adalah 'Kerajaan British'. Manakala polis dan askar Melayu di mata British hanyalah ‘gurkha’ sama seperti askar gurkha sebenar yang dibawa masuk untuk menjaga kepentingan British. Tentu sekali veteran perang Melayu amat marah, kecewa dan rasa terhina bila mereka dilabelkan sebagai ‘gurkha’ –namun hakikatnya itulah apa yang sebenarnya telah diperbuat oleh Brtish terhadap bangsa kita. Kita jarang sedari hal itu kerana kita adalah 'bangsa merdeka'. Ketika itu orang Melayu hanya tahu jadi polis atau askar dan yang terbaik pun menjadi 'cikgu' manakala seorang dua anak bangsawan menjadi ADO. Maka wajarlah mereka terbunuh melawan komunis. Orang Melayu tidak pernah meghargai Melayu lain yang menentang British. Benarkah itu sikap baik 'orang putih' yang mengerah kudrat orang Melayu berlawan dengan pihak yang mahu mengusir mereka keluar dari Tanah Melayu?
"Tidak kira British baik atau jahat, kamu kena tahu komunislah yang membunuh orang Melayu, askar Melayu, polis Melayu. Komunis tidak bunuh orang putih kerana kita sudah merdeka! Kamu budak-budak, apa kamu tahu! Janganlah jawab sambil marah-marah! Memang komunis tidak bunuh orang putih sebab itu tuan kita dan mereka berada di England atau di bandar-bandar besar yang selamat. Mereka tidak masuk hutan - sebab mereka tuan kita!
Memang tidak habis konflik sebegini jika kita hanya tahu berdendam. Ada yang berdendam kepada komunis dan ada yang berdendam kepada Britih. Cumanya sekarang kita perlu lebih berakal dan berlapang dada (rational dalam bahasa orang putih).

Kenapa pula ‘Cina mata sepek’ pula yang galak mahu usir British dari Tanah Melayu dan bukannya orang Melayu sendiri. Jawabnya mereka itu sejak dari zaman Jepun lagi sudah mahu halau Jepun dan diteruskan setelah British masuk semula. Britishlah yang membekalkan senjata kepada komunis-komunis tersebut untuk lawan Jepun. Sudah lupakah sejarah itu?
Perjuangan utama mereka adalah 'menghalau penjajah' keluar dari Tanah Melayu tidak kira siapa pun! Ini gagal difahami oleh askar, polis dan ahli politik Melayu ketika itu. Mereka terima semula ketuanan British dan bekerjasama dengan Brtitish seterusnya memohon kepada Queen untuk dimerdekakan. Mereka bangga mengatakan "kita rakyat Tanah Melayu merdeka tanpa pertumpahan darah". Merdeka dengan aman –ibarat mati dalam iman!

Sesiapa yang tidak mengikut orang Melayu maka mereka adalah musuh Tanah Melayu. Itulah yang diajarkan oleh British dan setelah merdeka pun hegemoni mereka tetap bertahan di Tanah Melayu Merdeka atas alasan memutihkan kawasan hitam zaman darurat.
Hal inilah samalah dengan apa yang berlaku di Iraq atau Afghanistan. Pihak yang menentang 'pencerobohan' Amerika adalah pengganas. Semasa Amerika memasuki Iraq ‘membawa demokrasi’ dan menyedut hasil bumi Iraq mereka menentang. Apabila Amerika keluar mereka tetap juga menentang kerajaan yang ada. Kata mereka itu adalah kerajaan buatan Amerika. Selamanya atau mungkin sehingga 50 tahun akan datang mereka tetap pengganas. Barangkali sesetengah dari kita melihat mereka sebagai wira bangsa namun meraka adalah penganas di mata kerajaan merdeka dan masyarakat dunia.

PKM adalah pengganas di mata kerajaan dan askar Melayu. Setelah negara merdeka dan pemikiran rakyat diasuh dengan politik perkauman maka kesakitan melihat Cina komunis atau Cina yang simpati komunis bertambah-tambah. Maka sebarang usaha membawa balik Chin Peng hanyalah dilihat dari sudut perkauman iaitu orang Cina merdeka mahu membawa balik Cina komunis. Mereka juga pasti telah diresapi pemikiran komunis. Askar dan polis Melayu sangat marah dan kecewa. Semuanya ini perlu ditentang. Pewaris Melayu, Perkida Melayu, NGO Melayu, ustaz Melayu dan semua yang bernama Melayu perlu menentang usaha keparat ini.
Namun perlu juga digeletek akal. Bagaimana nanti kalau sekiranya pemimpin Melayu yang berbuat demikian, maka bekas PKM itu akan tetap pengganas lagikah?

Sabtu, 23 Mei 2009

POLITIK BARU ITU APA?

Saya tertarik dengan artikel dalam Bicara Norbisha bertajuk Politik tawar menawar PAS Selangor. Setelah meneliti pemikiran penulis dan senarai komentarnya beberapa perkara perlu dirumuskan kembali.

1. Jelas sekali pemikirannya berbaur perkauman dan masih gagal atau sengaja menafikan realiti 'politik baru'. Memecah-mecahkan PAS, PKR dan DAP dan menekankan betapa mereka ini berpakat atas kepentingan sementara -untuk mengesahkan ketulenan perikatan BN adalah hujah yang palsu. Hujah ini ingin menyalurkan kepada minda bawah sedar pembaca bahawa BN bukan perkauman seperti mana PAS, DAP dan PKR -biar pun sikap perkauman dalam BN lebih ketara dan saling menekan antara satu sama lain.

2. Politik baru tidak bertumpu kepada hanya kepada 1 kaum tetapi kesepakatan 1 Malaysia. Bukan PAS atau PKR atau DAP yang perlu jadi 'Big Boss' seperti mana UMNO yang kononnya pemegang ketuanan Melayu. Politik baru inilah yang dikatakan menggadaikan Melayu kepada Cina -dan hujah perkauman inilah yang dijaja setiap detik bagi menaikkan taraf pemikiran perkauman amalan BN khususnya UMNO. Sungguh menghairankan kenapa konsep Pakatan Rakyat yang jelas wujud sengaja dinafikan (atas alasan komponen ini tidak didaftarkan secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan). Ini sindrom penafian dan amat malang sekali ia turut dimomokkan oleh ‘pemikir’ politik.

3. Rata-rata pemikir, dan pengikutnya menilai dan melabelkan politik itu sebagai satu permainan kotor dan perlu diraikan sifat kekotoran itu berterusan. Biar siapa pun yang menyertai politik mereka perlu jadi kotor -termasuklahpemikir dan pengulasnya! Secara terang-terangan tidaklah mereka itu mengatakan politik itu kotor tetapi akal yang sihat dapat menelah sifat kekotoran dalam sesuatu wacana politik. Petandanya ialah persendaan dan keji-kejian terhadap ahli politik yang bercakap tentang Islam umpamanya -oleh pemerhati dan pemikir Islam sendiri!

Politik Perkauman
Natijah politik perkaumanlah yang menghasilkan 'pemimpin ultra nasionalis' seperti Radovan Karazdic, Mousolini, Hitler dan fasisme Melayu mencetuskan peristiwa seperti 13 Mei 1969. Percayalah dalam jangka panjang politik perkauman pasti akan meledakkan lahar dendamnya.
Apa yang PAS tawarkan kepada Melayu, Cina dan India? Bukan santapan perkauman tetapi Islam yang lebih toleransi, berhikmah dan menekankan hak sama rata. Apakah maknanya kepada Melayu jika PAS membina kandang babi, membina kuil atau gereja? Apakah Melayu akan diperbodohkan oleh bukan Melayu kerana tindakan bodoh tersebut?
PAS bukan parti perkauman. PKR dan DAP adalah parti politik pelbagai kaum -walau pun penonjolan kaum Melayu dan Cina nampak ketara, namun bukan perkauman yang ditawarkan sebaliknya 'persamaan hak' bagi semua manusia. Inilah politik baru yang sengaja tidak mahu diraikan oleh Ahmad Maslan.
Kalau begitu (jika meraikan pelbagai kaum dan menafikan hak istimewa Melayu)) di manakah Melayu akan bergantung? Adalah sesuatu yang amat malang sekali setelah lebih 50 tahun merdeka, Melayu masih mahu bergantung -tidak independent. Apakah ertinya merdeka bagi orang Melayu? Kelihatan UMNO tidak berupaya memerdekakan jiwa Melayu dan keluar bersaing dengan ‘cina-cina’ di Malaysia inii terlebih dahulu. Mana mungkin Melayu boleh bersaing dengan Donald Trump, Bill Gates dan Soros jika dalam ruang yang kecil ini pun Melayu masih manja?
Apakah Melayu masih tidak jelas di mana mereka patut berada dan bersaing sekarang? Peringkat global atau lokal? Inilah kekeliruan besar yang cuba dimomokkan melalui konsep Melayu Glokal. Melayu hari ini begitu sesuai dengan perumpamaan ‘langit tak sampai, bumi tak jejak’. Pada peringkat ini kita amat berharap dengan konsep 1 Malaysia ini Melayu akan lebih jelas kedudukannya sama ada global atau lokal!

Kesimpulannya biar pun tidak diminta tuan-tuan pemikir politik menjadi 'naif dan lurus' dalam politiking, tetapi sebagai menghargai akal -sudut akademik kepolitikan ini perlulah diraikan secara munasabah. Kalau orang politik dirasakan tidak ikhlas, adalah menjadi tanggungjawab ‘pemikir politik’ menegur mereka secara ikhlas. Jangan tambahkan kekaburan itu kerana ‘rakyat perlu didahulukan’.

Khamis, 21 Mei 2009

Dengarlah perasaanku walau sekejap!

Sepanjang anda menggelintar ke serata jagat maya internet, pernahkah anda mendengar perasaan penghuni atau pemilik kediaman di sini. Mendengar suara barangkali boleh bagi sesetengah laman yang menyediakan audio. Itu tidak dikira. Ini adalah berkaitan mendengar ‘perasaan’. Mendengar perasaan sama seperti melihat bunyi. Kewujudan pasti tetapi seakan tiada. Tepat sekali jagat ini dikatakan maya iaitu antara nampak dan tidak nampak.
Mari kita dengar dan rasai sendiri perasaan di dunia yang maya ini. Ada keluh kesah, sedih hiba, marah, benci, jengkel, meluat dan pelbagai lagi. Ritma atau dalamnya perasaan itu dapat diandaikan melalui apa yang dibaca atau bentuk perkataan yang disusun. Itulah kebijaksanaan akal sebenarnya yang dapat mengubah bentuk perasaan kepada aksara –biar pun sifat aksara itu sama sahaja saiz, warna dan bentuknya.
Kenapakah sehingga ke dalam tulisan dan di alam yang tidak pasti ada orang ambil kisah atau tidak perasaannya itu, manusia tetap meluahkan perasaannya. Jawabnya kerana manusia itu makhluk yang ingin mendedahkan sesuatu dan tidak mahu menyimpan rahsia. Keinginan syahwat mendesak agar rahsia didedahkan. Bukan sekadar untuk dikongsi tetapi untuk kepuasan hati. di sebalik itu adakah manusia yang membaca tulisan itu mendengarnya? Hakikatnya dalam dalam dunia yang ‘real’ ini pun tidak ramai yang mampu mendengar luahan rasa orang lain, inikan pula dalam dunia maya yang lebih sempit ruangnya ini.
Kita perlu insaf kerana kegagalan mendengar perasaan orang lainlah timbulnya salah faham. Seterusnya berlaku salah tafsir yang mengakibatkan tindak balas yang tidak selaras dengan perasaan yang diluah. Sebab itulah berlaku pergaduhan –kerana salah faham yang asalnya disebabkan kegagalan mendengar luahan perasaan pihak lain. Semua orang minta didengar dan ramai yang gagal mendengar dengan baik. Kemahiran mendengar patut pada sekalian manusia yang tidak pekak dan tuli. Malangnya manusia gagal gunakan kemudahan yang dianugerahkan itu. Dengarlah perasaanku walau sekejap! Itu rayuan batin yang tidak mampu didengari.
Dalam mandala politik kita yang ‘satu kepompong’ ini sahaja pun berlaku salah faham. Maka tercetuslah ‘perang’ sesama kita. Kita itu barangkalinya puak kiri dan musuh kita puak kanan, atau antara puak kerajaan dan pembangkang, kapitalis dan sosialis. Perang ini dibiakkan lagi dengan hamburan kekeliruan dan kekaburan, ditambah dengan nafsu amarah peringkat paling tinggi –barangkali sedarjat ‘syaitan’. Perang ini menjadi perang kelompok dan terus membesar. Perang ini akan berterusan selagi manusia gagal memahami sesamanya.
Dalam politik sebeigini tidak akan ada kompromi atau gencatan senjata. Tidak akan istilah ‘memberi peluang’ atau bergerak bersama. Apa yang ada ialah tembakan dan serang balas atau tikam belakang dan serang hendap. Sepatutnya darjat kepolitikan kita perlu diangkat dengan salah satu KPI-nya ialah kebolehan mendengar luahan rasa pihak lain. Bila orang lain didengari maka pihak kita pun akan didengari juga – dengar mendengari!. Natijah dari itu akan berlakulah kerjasama dan tolak ansur. Selagi gagal mendengar maka selagi itulah akan terbit pelbagai emosi cacamarba manakala nafsu akan mengawal akal. Syaitan akan jadi mentor. Semua yang disebutkan ini adalah bersifat mujarad, tidak boleh dipegang, disentuh atau dirasai namun kewujudannya adalah pasti. Marilah kita belajar mendengar luahan perasaan yang tidak nampak dan tidak diketahui siapa tuannya itu. Marilah kita tawarkan sedikit penawar yang kita ada. Jangan biarkan perasaan mereka dan kita berbaur menjadi sampah – yang hangit dan meloyakan. Di sinilah –laman-laman blog kita semua tentunya.

Rabu, 20 Mei 2009

BAGHU ADA AKAI MACAM NI?


Asalamualaikum wbt Rakyat Perlis
May 27, 2008
Tahniah kepada Y.B Dato Seri Azmi Khalid kerana menjadi Pengerusi PAC.
Nasihat saya kepada YB Dato Seri Azmi jalankan tugas dengan jujur dan amanah dan bukannya untuk agenda politik dan untuk kepentingan sendiri tapi kita diamanahkan oleh rakyat untuk menwakili mereka di dalam usaha untuk menyuarakan sesuatu kepada kerajaan bukannya untuk kepentingan politik sahaja.Tetapi kehendak rakyat perlu di berikan keutamaan
Kepada Rakyat Negeri Perlis khususnya penyokong -penyokong Y.B Dato Seri Azmi teruskan usaha untuk membantu Dato Seri Azmi di dalam menjaga amanah yang telah diberikan.
Saya telah telah mendapat aib yang amat besar apabila saya di permalukan oleh anasir-anasir didalam UMNO khususnya UMNO Perlis sendiri. Persoalannya kepada wakil rakyat baru yang selalu menghentam saya di dalam ceramah tidak ada langsung kah kebaikan saya buat semasa saya menjadi Menteri Besar. Tidak ada langsungkah pembangunan yang saya bawa ke Negeri Perlis ini persoalan yang perlu mereka jawap dan apa yang mereka dah laksanakan di Negeri ini sehingga mereka bergitu lantang menghentam saya.Untuk makluman tandas dan pejabat mereka sekarang ini persoalanya siapa yang usahakan sehingga mendapat bangunan yang bergitu cantik.Stesyen Janakuasa Sungai Baru pun hasil usaha siapa?.
Stesyen bekalan air ke Langkawi hasil dari usaha siapa?. Politeknik.Maktab.ILP.MRSM 2 . UNIMAP.Kolej Komuniti?dan Kolej Kejururawatan yang terbengkalai belum dapat di selesaikan .Lebuh raya Persekutuan Kuala Perlis Changloon.Changlun Padang Besar.Kedai-kedai untuk perniaga kecil.Pembangunan di Kg BAkau?.Pembangunan Bandar Padang Besar. Bangunan Hospital baru.
Kepada Y.B ADUN Sena Tolong bukti apa yang kamu dah buat. dan apa salah saya. ADUN sena bekas Setiusaha Politik saya. Arwah isteri dia pun saya kenal.Saya sedih kerana hentaman beliau di Kg Jejawi Sematang tempohari.Ingatlah bahawa ALLAH ITU TUHAN YANG MAHA MENGETAHUI DAN MAHA MENGASIHANI.Saya tidak akan melakukan seperti yang mereka lakukan terhadap saya akan tetapi saya akan menceritakan yang benar supaya Rakyat tahu siapa Wakil Rakyat mereka.
Di hari ini saya mengakhiri bingkisan ini dengan mengajak tuan/puan merenung sejenak apa yang bakal terjadi kepada Negara kita yang tercinta di masa hadapan.Pergolakan politik di Negara kita pada masa kini tidak akan reda dan akan terus berpanjangan.
Saya senantiasa berdoa agar tidak berlaku sesuatu yang diluar jangkauan kita terhadap negara kita ini seperti yang sedang berlaku di Indonesia sekarang ini.Di mana apabila kenaikan kos sara hidup dan politik yang kurang kestabilan maka manusia akan hilang pertimbangan.
Saya menyeru sekelian rakyat BERSATULAH KITA BAGI MENGHADAPI UJIAN INI .terutama orang Melayu perlu bersatu.Ibarat kata pepatah Berdiri kita Teguh Bercerai Kita Roboh.
Sekian di dahului ucapan terima kasih
http://shahidankasim.wordpress.com/


Catatan & Penafian
Ini adalah post entri yang ke-3 dari 3 post dalam blog tersebut. Selanjutnya saya tidak tahu apa dah jadi. Cuma mahu tunjukkan sahaja. Ada yang salah dan aibkah?
Tiada sebarang komen dari saya. Jangan persoal niat saya -itu antara saya dan Allah Taala.

Selasa, 19 Mei 2009

BN BERTINDAK WARAS DAN BERANI (KAH?)

Dari sekian banyak ulasan tentang penarikan diri UMNO/BN dari menyertai pilihanraya kecil Penanti saya terpikat dengan tulisan ‘citrawan’ pemilik kuda-kepang. “BN bertindak waras dan berani", itulah kesimpulan beliau. Memanglah dari sudut pandangan ahli UMNO/BN yang tiada pilihan lain melainkan 'pemimpin semuanya betul' rumusan itulah yang paling tepat. Namun bagi yang meletakkan kuda-kepang sebagai pengamat politik yang berpaksikan semangat akademik, siapa yang percaya kepada lakonan ‘kenaifan’ politiknya itu?
Saya kira ulasan tersebut tidak bertolak dari keluhuran akal sebaliknya sebagai pengesah bagi tindakan itu semata-mata. Kalau begitu kita boleh meragui bagaimana mungkin para pemikir UMNO/BN mampu membuat penilaian komprehensif dan mengartikulasikan putra-minda (brainchild) Najib dengan semulus mungkin – dan diterima umum.

Sepatutnya hal tersebut ditanggap sebagai dilema baru kepada UMNO. Memberikan alasan bahawa Pakatan (PKR) mempermainkan mandat rakyat dan bertindak berdasarkan politik ala-Michiavelli hanya alasan yang ‘cantik dan sedap’ didengar sahaja. Tindakan waras dan berani BN terserlah hanya pada masa pengumuman itu sahaja, manakala selanjutnya akan dipandang sebagai penakut dan hanya berusaha untuk selamatkan diri sahaja. Sama ada perlu atau tidak pilihanraya kecil di Penanti seharusnya bertolak dari episod awalnya.
Dalam bicara akal sebahagian kecil orang UMNO pun tentu ada gaya fikir macam ini.
“Kalaulah SPRM tak ‘kacau’ Fairus sudah tentu tak kalut macam ini. Nampaknya SPRM bukan mahu buat selesai tetapi macam ‘nak perkena’ PKR saja. Media pun tumpang sama. Buat cerita seolah-olah Fairus nak lari keluar negara dan ditangkap di Johor Bahru. Nampak macam Fairus tu perasuah besar pulak”
“Bila Fairus letak jawatan SPRM kata tak dak kes pulak! Alahai salah skrip la pulak! Bagi membetulkan skrip yang herot tu, plot baru kena lah pulak dibuat. SPR pula cadangkan Fairus tarik balik letak jawatan ...apahal pulak dengan SPR ni? Orang dah letak jawatan suruh tarik balik pulak? Tak mau kerja ka, mau makan gaji buta ke? Tak jalan juga dengan cara SPR, apalagi gunakan hujah yang pilihanraya ini membazir, tidak selaras demokrasi dan macam-macam lagi”

Semua cakap-cakap tersebut sebenarnya boleh dielakkan jika ‘kita’ orang UMNO/BN tidak ganggu demokrasi. Kita ada cita-cita mahu menjatuhkan Pakatan Rakyat, maka kita reka dan gunakan pelbagai ‘trick’ atau helah. Namun apa yang malang sekali perangkap makan tuan! Apakah ini waras dan satu kebijaksanaan?

Merungut lagi orang UMNO (dan orang bukan UMNO juga), “Macam dalam kes Eli Wong. Apa pasai dah tak bising suruh dia letak jawatan? Dr. Khir dah habis idea ka? Apa pasai tak terus pertikai moralnya? Mungkin juga ini satu pengajaran. Politik rupanya boleh mendidik dan mendewasakan kita”.
“Ermmm...kita sudah belajar dari tidak cekapnya kita mempergunakan SPRM dan media. Kita perlu pergunakan SPRM, SPR, hakim, polis, media atau guru-guru secara halus -jangan biarkan mereka lebih kuah dari sudu. ‘Action’ lebih cepat dari skrip asal perlu dielakkan. Ermmm..ini masalahnya bila kita ada pegawai kerajaan yang advance politik berbanding kita yang bekerjaya politikus ini"

Kesimpulannya apa yang ingin saya tekankan di sini ialah sebagai pemikir seandainya kita mahu membetulkan keadaan bukan sekadar ‘mengiyakan’ biar pun hati kecil tidak setuju. Kadang-kadang kita perlu beritahu tuan kita apa yang betul. Dalam kes Penanti ini, sepatutnya kita celahkan sudut berhemat kita. Perlu dipertegakan bahawa Melayu ‘janganlah jadi pengecut dan kalah sebelum berjuang. Kita punya slogan ‘alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan ertinya lawan biar sampai ke titisan darah terakhir. Itu ertinya mendorong kepada ‘celik akal’ bukan mengesahkan keputusan akal yang kabur dan celaru. Ini hanya pendapat saya. Jangan kusutkan akal tuan-tuan dan jangan tuduh saya ganggu hal ehwal UMNO pulak!

Ahad, 17 Mei 2009

Dewan Yang Mulia
Bila dewan yang mulia
dihormati Yang Berhormat
maka akan bertambahlah kemuliaannya?

Bila dewan yang mulia
diragut keserakahan dan dendam
maka akan bertambahkah kemuliaannya?

Bila dewan yang mulia
diberikan hak kepada yang berhak
maka akan berubahkah kemuliaannya?

Bila dewan yang mulia
dipenuhi orang gila berpaksi nafsu
dikendalikan nafsu orang yang gila
maka berbaki lagikah kemuliaannya?

Bila dewan yang mulia
dipenuhi wira-wira palsu
konon atas nama kebajikan rakyat
maka dahulukanlah rakyat!

Daulat Rakyat Daulat Raja
sama sahaja
kerana manusia sesamanya
adalah saudara selamanya!
*Sajak ini disengajakan sebagai meraikan 1 Malaysia : Rakyat didahulukan

Sabtu, 16 Mei 2009

SELAMAT HARI GURU!

“Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat ‘cikgu’ kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.”

(SN Usman Awang, 1979)


Seperti yang pernah kucatatkan sebelum ini sempena 1BlackMalaysia, Cikgu Mat Black merupakan antara insan guru yang begitu berjasa dalam mendidik anak bangsa. Biar pun digelar Mat Black namun hatinya tulus dan jiwanya cekal menjalankan amanah. Sekali lagi tabik untuk Cikgu Mat Black sempena Hari Guru 16 Mei 2009.
Setiap orang pasti pernah ‘mengadap’ atau bertemu dengan insan bergelar guru dalam hidupnya – sama ada guru formal atau tidak formal. Ustaz, ustazah, tok guru, mahaguru, cikgu atau profesor adalah antara panggilan yang diberikan kepada guru oleh anak-anak didiknya. Guru juga disebut pendidik dan pensyarah di Institut Perguruan pernah diistilahkan sebagai ‘Pendidik Guru’.
Hari ini aku ingin berkongsi susur pengalaman peribadiku bersama guru-guruku- sebagai rakaman penghargaan untuk guru-guru sekalian. Guru rasmi pertamaku ialah guru kelas darjah satu bernama Cikgu Norma yang mengajar bahasa Melayu, manakala Cikgu Mat Isa atau Pak Andak(panggilan kampung) pula mengajar Kira-Kira. Guru keturunan Cina yang pertama mengajarku ialah Cikgu Chow semasa aku berada dalam darjah lima. Tahun itu jugalah mencatat sejarah di mana sekali dalam hidupku aku mendapat nombor satu dalam kelas. Masih kuingat pujian yang diberikan oleh Cikgu Chow setelah mengumumkan kedudukan dalam kelas ketika itu. Apa yang sangat aku puas hati ialah dapat mengalahkan dua orang rakanku, murid ‘regular’ yang sering dapat nombor satu dan dua. Mereka pun kini barangkali sudah hampir bergelar professor di universiti tempatan.
Guru kelas terakhirku semasa Tingkatan 6 Atas ialah Pn. Zainiah Mohamad. Di universiti pula guru kelas pertamaku bernama Dr. Rosnani. Beliau tidak mengajar kami tetapi sekadar menjadi Penyelaras Program. Guru terakhirku di universiti ialah En. Baharuddin, yang seingat aku tetap ‘menunggu penuh sabar’ sehingga selesainya kertas penyelidikan aku. Ketika itu semua rakan satu ‘batch’ sudah selesaikan keperluan kredit masing-masing dan sudah 'blah', berlepas ke destinasi asal masing-masing. Tidak dapat kupastikan apakah beliau marah dengan kealpaan aku itu.
Guru silat aku yang pertama dan terakhir ialah Ustaz Mokhtaruddin, ketika itu aku kira beliau masih belum jadi pelakon popular. Sempat juga belajar sekelumit ilmu tentang spelet tapak tiga. Guru al-Quran aku hanya dipanggil Tok Lang Son. Dari zaman datuk, nenek, ibu dan bapa kami sampailah sekarang , semua anak muridnya memanggil Mak Lang atau Tok Lang, bukan ustazah atau cikgu. Guru Besar yang rapat dengan ayahku ialah arwah Cikgu Md Desa yang aku kira antara orang yang mula-mula gunakan kereta Datsun 120Y ketika itu. Beliau juga banyak menasihat dan jadi 'kaunselor' kepada ayah tentang arah tujuan pelajaranku.
Guru Warden pertamaku bernama Abu Bakar bin Faizal Din. Dari nama Abu Bakar inilah aku mendapat ilham mengarang salasilah keluagaku kerana kebetulan Bakar itu nama datukku. Jadilah salasilahnya begini….Abu Bakar bin Fisoldin bin Zaini bin Noordin bin Ali bin Hamid bin Januari. Semua mereka itu adalah rakan-rakan sekolahku dan yang terakhir itu adalah seniorku dari Sabah di mana bila sampai nama banya, aku sudah tidak dapat lanjutkan lagi salasilah keluargaku dan ternoktah di situ. Warden ini banyak meninggalkan kenangan kerana memang tugasnya perlukan ketegasan dan garang dengan penghuni asrama. Maka seringkali kami didenda dan denda yang pertama aku dapat ialah mengunyah bola getah yang dihiris kecil-kecil. Ini adalah pengajaran kerana sebab bola itulah kami terlewat solat berjamaah Maghrib. Padan muka bola itu dan kami juga! Namun kami tidak pernah simpan kemarahan itu dan terus dewasa dengan peristiwa tersebut.

Ada juga guru yang memberikan peluang kami berbahas dengannya. Natijahnya ada dari kalangan pendebat yang ‘berani’ berdebat dengan beliau hari ini menjadi Ketua Pemuda Parti Politik, Pengurus Sekolah Swasta, Wakil Rakyat(ADUN) dan Pensyarah universiti. Terima kasih Cikgu Abdul Hadi. Aku masih ingat Cikgu Abdul Hadi ini kerana beliau juga dikaitkan dengan watak Cikgu Hadi dalam cerpen ‘Pak Utih’ karya SN Shahnon Ahmad. Sampai satu peringkat kami fikir Cikgu Hadi inilah yang menjadi pendorong kepada keluarga Pak Utih untuk keluar ke Pekan Alor Setar. Beliau jugalah mengusulkan frasa 'tontonan khayalan' dan 'dongengan perasaan' bagi menggambarkan isi akal dan resah emosi kami - anak-anak remaja.

Itulah sekelumit catatan kenanganku bersama guru-guru yang dapat diturunkan di sini. Sesungguhnya mereka mewakili guru-guruku yang sangat berjasa sepanjang hidupku. Tidak dapatlah dirakamkan semuanya dalam ruang yang terbatas ini. Biar pun ada yang berkata bahawa sejarah dan pengalaman juga merupakan guru namun guru yang hadir berinteraksi – senyum, marah, tangis, leteran atau motivasi dan restu - merupakan anugerah terbaik bagi seorang pelajar.
Kepada semua guru di mana jua cikgu-cikgu berada diucapkan terima kasih. Bagi yang telah meninggalkan kita sedekahkan al-Fatihah dan tafakur memperingatinya. Mudah-mudahan bahagia di ruang abadi sana. Selamat Hari Guru, Cikgu.



Jumaat, 15 Mei 2009

SELAMAT HARI BELIA

Cubalah bertanya kepada para belia dan beliawanis tanahair tercinta ini tentang signifikannya 15 Mei terhadap mereka. Adalah diyakini sebahagian besar para belia yang dibanci itu tidak sedar pun bahawa 15 Mei itu adalah hari khas untuk belia. Ramai yang tidak ambil pot dan buat ‘donno’ sahaja. Mereka hanya peka tanggal 14 Februari dan 1 Januari sahaja sebabnya - "so, kita boleh enjoy!"
“Amende belia-belia ni bang? Kita ni hip lah, mana rock belia-belia ni bang!”

Belia itu pun definisinya bercelaru. Apa tidaknya kalau yang usianya cecah 60 tahun pun masih belia - dalam erti kata menjadi ketua belia negeri dan nasional. Belia biasanya dirujuk dalam situasi rasmi seperti persatuan belia, belia felda, kompleks belia, menteri belia dan sebagainya. Dalam suasana santai orang tidak gunakan istilah belia. Sukar ditemui anak muda yang mengaku ‘kami belia felda’ tetapi lebih selesa menyebut ‘budak felda’, ‘budak kampung, 'town guys' dan lain-lain. Peliklah kalau belia sendiri membahasakan diri mereka sebagai ‘kami belia’ ketika berbual-bual di kedai kopi atau simpang jalan. Aktiviti berseronok tajaan kerajaan untuk belia pun tidak disebut ‘Rakan Belia’ sebaliknya 'Rakan Muda’.
Hakikatnya istilah belia itu hanya diguna pakai oleh orang tua bagi merujuk kepada orang yang lebih muda dan bagi mencerminkan orang tua begitu tertib dan betul wacananya.
Belia juga dikenal dengan sebutan remaja, anak muda dan pemuda. Adakah belia itu aset negara seperti ungkapan ‘pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara”? Memang benar dan tepat sekali bahawa belia adalah aset, harapan dan warisan sesuatu bangsa. Jika tiada belia siapa yang akan jadi penyambung keturunan, marga atau bangsa? Jika belia rosak dan terencat pertumbuhannya maka harapan bangsa –jika bangsa itu bercita-cita dan berwawasan- akan terencat dan musnah sebelum tiba ke destinasinya.

Pernahkah kita bertanya kepada belia apakah harapan mereka terhadap negara? Adakah mereka boleh memberikan analisis dan kritikan yang konstruktif terhadap polis dan perdana menteri? Pertanyaan sebegitu perlulah dibuat dalam rangka mendidik dan membina generasi belia kita.
Adakah betul cara kita mendidik golongan belia hari ini? Apakah mereka ibarat bahan mentah yang hanya perlu melalui proses-proses tertentu dalam sistem pendidikan untuk ditunggu hasilnya. Apa benarkah pembinaan modal insan akan terhenti buat seketika dan hanya akan muncul semula setelah Khairy Jamaluddin(KJ) menjadi Perdana Menteri ke-8 nanti. Itu pun kalau KJ masih mahu meneruskan hasrat bapa mertuanya yang tertangguh.

Segala persoalan tersebut tidak boleh dijawab pada hari belia atau dalam masa sehari dua. Sama halnya dengan persoalan apakah bahasa Melayu akan terus ‘hidup’ selepas 100 tahun akan datang. Jawapannya boleh dijangka jika pendekatan betul dibuat terhadap persoalan ini. Memang ramai pakar berpendapat bahawa bahasa Melayu akan pupus pada generasi akan datang kerana sebahagian dari ilmu sudah tidak diajar dalam bahasa Melayu. Bahasa Melayu tidak lagi jadi bahasa ilmu. Cuba kaji apa terjadi pada tulisan jawi. Hari ini buku teks agama Islam pun –yang sepatutnya mesra jawi- ditulis dalam ejaan rumi. Jawi hampir pupus dan dalam makna yang lain Melayu (yang dalam istilah lain disebut Jawi) juga akan hilang dari dunia ini.

Maka bagi maksud memelihara Melayu itu selain bahasa kelompok belia yang Melayu itu perlulah dipelihara dan diasuh agar menjadi Melayu. Perlu diingat Melayu itu tidak semestinya UMNO, sama halnya Cina itu tidak semestinya orang-orang di Republik Rakyat China. Melayu tulen adalah Melayu yang bercakap Melayu, berbudaya Melayu, ‘masuk jawi dan tahu menulis jawi! Kalau orang UMNO atau Perkida tidak tahu membaca dan menulis jawi maka mereka bukanlah Melayu tulen lagi .
Memelihara jatidiri dan ketulenan marga itulah yang diperlu dipupuk dalam jiwa belia dan beliawanis kita. Belajar menyanyi, berlakon, berkompang dan berjihad ekonomi itu hanya sisi-sisi lain bagi melengkapkan keupayaan Melayu itu sendiri. Janganlah ‘dididik’ belia kita untuk jadi ‘sumber manusia’ seumpama “asimo’ dan ditambah pula dengan rencah pekerjaan yang hanya perlukan minda yang kaku.
Andainya belia ‘didengari dan didahului’ , diasuh dan dilayan serta dijenamakan dengan betul pasti sekali para pemimpin kita tidak akan melihat sebahagian dari mereka yang merempit, menghisap dadah, merusuh dan menyokong pakatan rakyat lagi. Pasti dan yakin. Selamat Hari Belia.

Selasa, 12 Mei 2009

Inilah Demokrasi Terpimpin

Ada keghairahan yang meronta-ronta dalam akal saya agar mencatatkan sesuatu berkaitan krisis Perak. Refleksi pantas ini tidak lain bertolak dari keputusan 'pantas-ligas' Mahkamah Rayuan yang memihak kepada MB Dr. Zambry.
Bukan keputusan mahkamah yang mahu disentuh (itu kerja Zulkifli & Hanipa Nordin, Cecil Abraham, Lateefa Koya atau senior lawyer 'corect, correct, correct' tu!) Dari sudut akal saya benar-benar tidak tahu kenapa 'apin court'(sebutan nenek saya) begitu efektif hari ini. Cepat, pantas dan tiada tanda nak 'paspun' kes ini walau sehari(lagi sekali dari lidah nenek saya).
Itulah praktik 'datuk-datuk orang kaya' dari Istana Kehakiman (terjemahan harfiahnya: Palace of Justice(?))di Malaysia ini. Semakin pantas. Tahniah!
Saya cuma mahu catatkan betapa MB Dr. Zambry sememangnya bukan pengamal 'hukum rimba'. Rukun asas hukum ini ialah 'siapa kuat dialah raja' dan dalam konteks Perak, MB Dr. Zambry pasti sekali bukan dari pihak yang kuat kerana dengan jujurnya beliau menekankan dan membuktikan dalam tv prima yang Pakatan Rakyat telah amalkam hukum rimba. PM sendiri mengesahkan. Mahkamah memperkukuhkan lagi usulan akalnya -dengan pantas.
Habis hukum apa yang dipakai Dr. Zambry. Demokrasi terpimpin! Itulah yang paling tepat.
1. Dalam demokrasi terpimpin masalah perkauman perlu didahulukan. Sebab itulah apa sahaja sanggup dibuat untuk rampas kuasa dari cina mata sepek Ngeh & Nga.
2. Dalam demokrasi terpimpin pengesahan dari ketua yang memimpin adalah perlu. Jadi membuktikan kepada ketua yang kepimpinannya tidak lembab adalah keutamaan. Buatlah apa sahaja asalkan direstui ketua.
3. Demokrasi terpimpin adalah memimpin dan mengajar rakyat. Rakyat adalah pihak yang 'kurang akai' dan hanya layak jadi pecacai. Sebab itu sepanjang proses demokrasi terpimpin di Perak ramai rakyat 'didahulukan' untuk memahami erti demokrasi.
4. Demokrasi terpimpin beerti kata-kata pemimpin adalah betul dan bagi mengesahkannya pasti sekali media menjadi corong khidmat penerangannya. Setiap detik fahaman ini diwacanakan. Prinsipnya 'kita betul kerana mereka salah!' Kita ada tanggungjawab besar untuk memimpin mereka yang tersasar arah.
5. Demokrasi terpimpin hanya iktiraf sebelah pihak sahaja dan sesungguhnya seluruh rakyat umum dan 'pecacai istana'(government servant le tu!) perlu sokong dan sokong. Siapa bantah dia di pihak salah. Siapa yang tekal berprinsip (duduk 5 jam atas kerusi milik sendiri umpamanya) maka dia bebal dan salah. Ayuh heret dia -simpan sekejap!
Menguasai adalah keutamaan. Maruah bukan taruhan. Agama bukan pedoman. Bangsa bukan keutamaan. Tanah air biarkan! Pakai akai ka macam tu?

Ahad, 10 Mei 2009

1BlackMalaysia : 1YangMembijaksanakan


Sahabat kita mencadangan satu pendekatan yang sangat bernas dan praktikal bagi meraikan 1BlackMalaysia. Tidak perlu minta tolong Bang Mat atau 'tuan-tuan loyar' untuk mobilasikan rakyat turun ke jalanan. Tulis beliau lagi “Tiada sebarang aturcara, tiada sebarang ucapan, tiada sebarang sepanduk. Apa yang diperlukan hanyalah pakaian HITAM sebagai menyatakan bantahan. Masing-masing keluarga dengan bekal masing-masing, dengan aktiviti keluarga masing-masing. Jika yang mahu mandi-manda, jangan lupa pakai seluar mandi / pakaian mandi HITAM! Himpunan tersebut adalah perkelahan bersama ahli keluarga dan bergabung dengan keluarga lain yang mahu merayakan 1BlackMalaysia.
Sebagai rakyat sebuah negara demokrasi yang menghargai kebijaksanaan dan sikap asertif saya menyokong penuh cadangan tersebut dengan harapan ia akan jadi kenyataan dan memberikan impak berganda demi kelangsungan agama, bangsa dan negara.
Matlamat utama himpunan tersebut adalah bagi menyampaikan bantahan berkait PPSMI, ISA dan pilihanraya BERSIH. Khusus bagi yang mahu membantah sahaja. Jika tidak mahu sokonglah apa yang ada- tiada siapa yang boleh halang.
Prinsip utama pelaksanaan program ini bertolak dari kesedaran kepentingan ilmu dan menyeru kebaikan serta mencegah kemungkaran bukan terarah pada kepentingan politik semata-mata.
Pendekatan program 1BlackMalaysia ialah aktiviti perkelahan keluarga bertemakan HITAM. Ingat segala-galanya hitam selagi ada upaya dan kehendak untuk hitamkannya.
Pengisian 1BlackMalaysia adalah aktiviti keluarga seperti makan, mandi, berbual dan bermain. Dari banyak-banyak aktiviti itu sediakan satu slot untuk 1BlackMalaysia- mungkin 45 minit hingga sejam. Dalam slot tersebut pecahkan kepada 3 tema seperti di atas–barangkali 15 minit untuk satu tema.
Kandungan 1BlackMalaysia adalah pemahaman dan penghayatan ilmu sosio-politik. Ini memerlukan iltizam dan kesediaan akal setiap ahli keluarga. Sukatan bagi setiap tema perlu dicadangkan umpamanya aktiviti lukisan untuk anak-anak prasekolah, melukis poster bagi anak yang lebih besar dan bagi yang nenek dan datuk yang tua-tua bolehlah adakah sesi muhasabah diri menghadapi alam barzarkh –namun temanya tetap 1BlackMalaysia.
Pemudahcara dan motivator
Disebabkan tiada sepanduk, tiada ahli politik, tiada ucapan dan aturcara khusus mungkin timbul masalah motivator dan pemudahcara. Dalam hal ini alam sekeliling sahajalah yang jadi pendorong dan pemangkin untuk cetuskan kesedaran 1BlackMalaysia itu. Gunakan sepenuhnya alam ciptaan dan anugerah Yang Maha Kuasa.
Penilaian Impak
Satu kaedah penilaian impak bagi aktiviti keluarga 1BlackMalaysia perlulah digubal oleh pakar/surveyor dalam bidang berkaitan. Hal ini tidak sukar rasanya kerana kita punyai banyak pakar dan pengulas. Sesiapa pun yang beri komen terima sahaja selagi ia bersifat konstruktif.
Saya kira cadangan tersebut kelihatan ‘gila-gila’ dan ‘entah apa-apa’. Nampak macam lawak. Namun itulah kreativiti dan perlulah fikir dan fikir semula bagi jayakannya. Saya terima dan jaja semula idea ini atas prinsip ‘keluarga yang sihat pasti berupaya membangunkan masyarakat dan negara yang cemerlang’. Kebahagiaan bermula dari keluarga dan boleh diperolehi dari keluarga!
Pakar pendidikan percaya keluarga banyak mempengaruhi remaja ke arah perubahan tingkahlaku dan sikap. Bayangkan jika anak-anak kita (termasuk anak-anak jiran kita) -yang gemar melepak, merempit, tidak solat, asyik main games kat cc dan senarai panjang ‘lagha’ yang lainnya –turut serta dalam wacana mencabar 1BalckMalaysia ini. Pasti kuranglah sikit gejala Mat Rempit, Peragut, Penghidu gam dan gejala negatif lainnya. Kerja simple ini pasti ‘menakutkan’ musuh negara jika dirancang dan dilaksanakan secara tersusun.
Akhirnya diperingatkan bahawa idea ini tidak wajar sama sekali dianggap sebagai hasutan kerana ia merupakan projek sihat untuk keluarga. Memang jahiliyah benarlah kita jika idea memajukan wacana keluarga ini pun mahu dianggap mengancam keselamatan Negara. Fikirkanlah!

Sabtu, 9 Mei 2009

Selamat Hari Ibu

Sudah menjadi tradisi tahunan anak-anak sedunia di'iklankan' atau diminta menyambut Hari Ibu dan Hari Bapa. Hari tersebut bukanlah bersempena Hari Lahir atau Birthday ibu atau bapa masing-masing tetapi mengambil sempena yang lain dan tarikhnya tidak pula tetap bagi setiap tahun. Bilakah Hari Ibu dan Hari Bapa disambut di Malaysia? Jawabannya sangat ‘sempoi’ iaitu, 'jika masyarakat Amerika sambut maka kita pun sambutlah!. Tidak ada masalah bagi rakyat Malaysia kerana sudah ada rujukannya.
Kalau mengikut perkiraan dalam takwim sambutan Hari Ibu dibuat pada Ahad Minggu Ke-2 dalam bulan Mei setiap tahun, manakala sambutan Hari Bapa ialah pada Ahad Minggu Ke-3 dalam bulan Jun setiap tahun. Sebut tentang Amerika Syarikat yang menariknya pada tahun 1966, Presiden Lyndon B. Johnson menandatangani proklamasi presiden bagi mengisytiharkan Hari Ahad ke-3 setiap Jun sebagai Hari Bapa.
Memang ada Negara yang tidak menyambut Hari Ibu dan Hari Bapa mengikut ketetapan yang sama dengan Amerika Syarikat. Thailand umpamanya menyambut Hari Ibu pada 12 Ogos yang juga merupakan tarikh lahir Queen Sirikit. Hari Bapa di Thailand ditetapkan pada 5 Disember.
Sebenarnya terdapat lebih dari 40 buah Negara yang menyambut Hari Ibu pada Ahad Minggu ke-2 bulan Mei. Apakah rahsia Ahad Minggu ke-2 Mei itu?
Hari Ibu berakar dari tradisi Greek Purba di mana sambutan dibuat bagi menghormati Rhea iaitu ibu Tuhan masyarakat Greek. Masyarakat Rom purba pula menyambut Hari Ibu sebagai memperingati ibu Tuhan bernama Cybele pada 22-25 Mac. Dalam tradisi awal Kristian di England sambutan dibuat pada Ahad ke-4 bulan Lent bagi memperingati Mary iaitu ibu kepada Jesus. Lama kelamaan Hari Ahad tersebut dijadikan hari cuti umum dan diisytiharkan sebagai Hari Ibu. Namun di Amerika pihak Kolonial gagal meneruskan tradisi cuti umum tersebut. Apa yang menarik hari Ahad sebagai Hari Ibu dilakar semula dalam sejarah apabila Anna M. Javis pada 1907 memulakan usaha secara bersungguh-sungguh bagi mendedikasikan Hari Ibu khususnya kepada ibu beliau Ann Maria Reeves Jarvis. Usaha keras dan berterusan Anna akhirnya menatijahkan sejarah yang bakal diingati dunia di mana pada tahun 1914 Presiden Woodrow Wilson mengisytiharkan hari Ahad Minngu Ke-2 Mei sebagai cuti umum bagi menghargai para ibu.
Apa yang ingin ditekankan ialah, sambutan Hari Ibu pada Ahad Minggu Ke-2 Mei yang pada asalnya berakar dari tradisi Kristian Eropah pada akhirnya disegarkan semula dengan usaha peribadi bagi meraikan ibu bagi seorang individu. Amat bertuah Ann Maria Reeves Jarvis yang mempunyai anak yang begitu dedikasi yang mana hasil kerjanya dijadikan ikutan seluruh dunia pada dekad bahkan kurun selanjutnya.
Hari Ibu adalah sambutan yang bersifat universal hari ini biar pun bermula dengan tradisi keagamaan Greek dan Kristian. Dalam semua agama ibu dan bapa mempunyai tempat teratas selepas Tuhan. Lantas apa perlu kita keliru atau rasa tidak selesa menyambut Hari Ibu dan Hari Bapa. Apa yang menjadi persoalan sekarang kenapa dalam tradisi Melayu tidak ada tarikh yang tersendiri bagi menyambut Hari Ibu atau bagi umat Islam kenapa tidak dijadikan tarikh kelahiran Siti Khadijah umpamanya sebagai tarikh sambutan Hari Ibu? Kenapa agaknya kita lebih selesa mengikut proklamasi Hari Ibu dan Hari Bapa yang dibuat oleh Amerika Syarikat? Kenapakah tidak kita(1Malaysia) usahakan sendiri sebagaimana kita isytiharkan 16 Mei setiap tahun secara eksklusif sebagai Hari Guru Malaysia. Untuk rekod Hari Guru Sedunia disambut setiap tahun pada 5 Oktober.
Ini persoalan yang perlu difikirkan oleh bangsa yang berjiwa besar dan berani. Akhirnya Selamat Hari Ibu dan Selamat Hari Bapa! Pohonlah doa untuk kesejahteraan mereka dunia dan akhirat!

Khamis, 7 Mei 2009

Black itu Jahat – Tabik Untuk Mat Black

Pagi ini 7 Mei 2009 elok sekali kita berborak perihal black. ‘Black’ itu salah satu warna (pasti ada dalam kotak pensil warna) namun tidak ada pada rangkaian warna pelangi. Lawannya white namun dalam urusan rasmi black and white perlu bergabung bagi mengesahkan atau membuktikan sesuatu tindakan, arahan atau permintaan itu benar. Tiada black and white maka tidak rasmi dan tidak sempurnalah sesuatu urusan.
Hari ini ada unjuk rasa 1Black Malaysia yang ada kaitannya dengan BERSIH. Bersih lazimnya dikaitkan dengan putih hinggakan terbit frasa putih bersih. Hari ini hitam dan putih bersatu. Kesatuan ini masih tidak dapat disepakati oleh kesatuan akal Malaysia sama ada baik atau jahat.
Saya katakan begitu kerana lazimnya black itu dikaitkan dengan kejahatan atau ketidakselesaan. Ada senarai panjang black yang mengarah kepada jahat umpamanya blackmail, black magic, blackout. Ada frasa black yang ‘menggerunkan’ umpamanya Black Maria, Black 14, All Black, black area, black hole dan sebagainya.
Imbas kembali zaman sekolah ada satu black yang sangat kami ‘cuak’ atau takut iaitu ‘Mat Black’. Jika terdengar sahaja khabar Mat Black akan datang ke sekolah kami, maka segala persedian dibuat – mental dan fizikal. Ada yang telan syiling, ada yang panjat pagar lari menyorok dalam kebun getah bersebelahan sekolah, ada yang buat-buat berani dan ‘cool’ dan ada yang tidak tahu untuk buat apa-apa. Bila Mat Black sampai ke sekolah perkara pertama yang dicarinya ialah pelajar yang menghisap rokok. Kadang-kadang Mat Black datang buat ujian air kencing dan ada ketikanya Cikgu Disiplin ajak Mat Singapore si Tukang Jahit menyertai operasi Mat Black untuk meraikan pelajar. Saya tidak pasti apa situasinya Cikgu Mat Black Pegawai Disiplin JPN yang sangat tekenal itu. Barangkali YB Abdul Ghani Air Hitam atau Ustaz Zolkarnain ada maklumat tentang itu. Cikgu Mat Black menggerunkan tetapi beliau datang membawa mesej yang sangat murni –mendisiplinkan pelajar. Apakah cikgu Mat Black jahat?
Tanggapan tentang ‘black’ berbeza antara satu budaya dengan budaya yang lain. Ada yang menerima black seadanya, ada yang anggap black sebagai lambang keberanian. kesuciaan dan penghotmatan, manakala kebanyakan budaya Asia-Afrika memandang black sebagai lambang kejahatan dan perlu dielakkan. Oleh hal demikian black boleh dipergunakan dalam apa jua situasi atau kehendak.
Barangkali hari ini bersih (yang putih) bergabung dengan black dan membawa mesej yang teramat murni, manakala esoknya black and white akan mencari arah sendiri dan saling berkonfrantasi. Bicara tentang black adalah membentangkan pelbagai pemikiran yang merentasi budaya, bersimpang siur dan jika akal tidak dipandu akan jadi kabur dan kelabu (hasil black + white).
Apa pun 1Black Malaysia ada pemikirannya sendiri. Cikgu Mat Black tetap diingati kerana keluhuran tugas dan ketegasannya. Bomoh, pawang dan black magic juga berguna bagi sesetengah orang, Black Maria sangat-sangat berguna di Ipoh dan Penanti nanti. Sesiapa yang cakap banyak dan mengeluarkan ideal yang kritikal akan di‘black-listed’ dan pada akhirnya segala-galanya –politik, ekonomi, nyawa, akak, chedet, kudakepang, bloggers, nasi ganja- akan menemui noktahnya bila memasuki Black hole! Ketika tiba detik itu apa lagi yang perlu akal fikirkan?

Selasa, 5 Mei 2009

Orang Merdeka Jiwa Hamba

Orang yang dibawah penguasaan orang lain disebuat hamba. Konsep ini diperkukuhkan lagi dengan istilah hamba abdi atau hamba sahaya. Perhambaan sesama manusia ditentang sejak awal lagi oleh Islam manakala sejarah moden memperakukan Abraham Lincoln sebagai penentang perhambaan paling berjasa.
Penduduk Tanah Melayu (baca orang Melayu) diperhambakan hampir 450 tahun (atau lebih tepatnya 446 tahun bermula 1511). Tanah Melayu merdeka atas ihsan Inggeris –maksudnya dianugerahkan tanpa perlu angkat senjata. Perjuangan Melayu adalah dengan kata-kata bukan senjata. Orang Inggeris termakan kata-kata manis pemimpin Melayu (barangkali) dan tidak pernah pun tertusuk apa-apa senjata –seperti mana Belanda yang dilayan dengan tusukan buluh runcing di Betawi oleh Melayu di sana.
Semasa mengisytiharkan tarikh kemerdekaan Tunku ada menyatakan betapa bangsa kita telah terjajah sedemikan lama namun ‘rasa kemuliaan dan kebesaran jiwa’ masih tetap dapat dipertahanakan. Semangat bangsa masih kukuh dan persaudaraan tetap utuh biar pun terjajah. Sila baca lanjut perutusan tunku bagi menjelaska maksud di atas.
Kini sesudah 50 tahun bagaimana halnya dengan jiwa bangsa merdeka itu. Masih ada lagikah “rasa kemuliaan dan kebesaran jiwa”? Apakah tanda-tanda yang menunjukkan kebesaran jiwa bangsa merdeka itu. Beranikah mereka mengekalkan adat budaya atau tulisan mereka sendiri. Umat Melayu tulisannya jawi. Masih berkembang mekarkah tulisan jawi orang Melayu di atas muka bumi ini. Di Selatan Thailand bahasa Melayu diajar menggunakan tulisan jawi. Para pelancong dan ekspaktriat perlukah mereka belajar bahasa dan budaya bangsa merdeka ini tatkala bermusafir atau datang menetap di tanahair merdeka ini? Memang eksekutif asing perlu belajar dan faham bahasa Melayu jika mahu berkhidmat dengan baik di Indonesia.
Bagaimana pula peranan “Bahasa Sebagai Alat Perpaduan”? Sekukuh manakah bangsa merdeka ini sudah bersatu padu? Adakah dengan bahasa perpaduan maka polarisasi kaum sudah menyempit? Pergi ke hotel, universiti, pasaraya dan berboraklah menggunakan bahasa kebangsaan bangsa merdeka ini. Pasti semua orang bangga gunakan bahasa kebangsaan. Pak menteri setiap hari berucap dalam bahasa kebangsaan di mana-mana dengan sesiapa sahaja – sama seperti Ahmadenijad Presiden Iran itu.
Bahasa sebagai wahana ilmu memang diperakui malah bahasa pengatar bagi semua peringkat pengajian menggunakan bahasa kebangsaan termasuk untuk mata pelajaran ‘English’, ‘Mathematics’ dan "technical".
Pendek kata sebagai sebuah negara merdeka jiwa bangsa juga turut merdeka. Bahasa sebagai lambang jatidiri bangsa diutamakan. Budaya bangsa merdeka ini menjadi rujukan dan turutan bangsa-bangsa lain. Aneka cabang ilmu diterjemahkan ke dalam bahasa umat merdeka ini.
Rakayat umumnya tidak secebis pun rasa bangga bila dapat berbual menggunakan bahasa Inggeris. Seluruh lapisan masyarakat boleh membaca tulisan jawi yang menjadi warisan bangsa. Semua orang boleh mengarang pantun sebagai cetusan kebijaksanaan akal budi bangsa.
Kita bangsa merdeka, jiwa kita juga merdeka. Kita tidak gunakan istilah Inggeris untuk parti politik kita. Kita gunakan PKMB, PCM, MIM, PTR dan sebagainya?
"Eh..apa semuanya itu? Janggal betullah! Parti politikkah itu? Janganlah nak buat lawak- bukankah kita sudah maju ke hadapan? Gunakanlah istilah yang ‘advance’ umpamanya United Malay National Organisation, Malaysian Indian Congress, Malaysia Chinese Association atau Democratic Action Party. Baharulah bersifat glokal dan menggambarkan 1 Malaysia (oop..maaf ‘one Malaysia’!)"
Akhirul kalam : Andainya pemimpin dan umat negara merdeka ini masih tidak faham sindir yang amat sinis dan pedih ini, ertinya bebal dan abdi betullah akal dan jiwa mereka, termasuklah yang ada PhD dalam ekonomi, bahasa Inggeris, kimia, forensik, pertanian, farmasi, sejarah dan sebagainya.

Isnin, 4 Mei 2009

Berkat

Saya ditanya oleh seorang teman yang bukan Islam. “Tuan, apa itu berkat?”. Agar sukar menjelaskan sesuatu yang sangat abstrak. Saya soal kembali kepadanya “Apakah dalam agama tuan tidak ada konsep berkat?” Dia hanya ualangi soalan asal. Saya pun tidak pasti apakah konsep berkat yang digunakan oleh agama-agama selain Islam. Namun yang perlu akal saya jelas ialah bagaimanakah konsep berkat itu harus menyerata dan difahami merentasi budaya. Memang dalam sesetengah ideologi berkat itu tidak penting. Pemikiran rasional ternyata menolak keperluan berkat kerana yang terpenting sekali ialah hasil dari tindakan bukannya janji pembalasan yang tidak pasti dan kabur.
Teman tadi ternyata ingin mengetahui konsep berkat namun memberikan penjelasan dengan kata-kata dan rujukan kamus adalah tidak memadai. Berkat itu perlu dirasai dan disentuh bagi mendapat makna yang muktamad. Perkara mujarad sebegitu tidak dapat dicapai oleh pancaindera yang zahir. Menyentuh dengan nurani dan iman tentunya memerlukan si pelaku memasuki alam iman itu iaitu masuk Islam. Kalau sudah Islam tidak perlulah lagi penjelasan kerana sudah ada kemungkinan merasainya sendiri. Maka di sini akal perlulah bijak mengatur bicara dan memberikan misalan yang jelas.
Kalau kita bekerja siang dan malam untuk menyara keluarga adakah berkat? Jawabnya ada dua kemungkinan iaitu sama ada berkat atau sebaliknya. Rukun pertamanya bertolak dari niat ingin kumpul rezeki halal. Selanjutnya cara mesti halal, hasilnya mesti halal, penggunaan hasilnya mesti juga halal, pelupusannya juga mesti halal.
Berkat juga ada kaitan dengan amanah, kerendahan hati, kebijaksanaan mengurus, asertif, penggunaan masa dan segala-galanya. Katakanlah kita ingin menjadi jutawan yang mendapat berkat, pertamanya niat mestilah kerana Allah. Segala perbuatan mestilah amanah, tidak bongkak atau menunjuk-nunjuk. Penggunaan masa mestilah efektif agar tidak membazir dan wujudnya pembahagian masa untuk kerja, ibadat dan belajar. Mahu jadi jutawan perlu juga kaji sistem bank yang tidak amalkan riba, tidak ada syubahat, tidak ada lagha dan tidak berlebih-lebihan. Selanjutnya bagi menjamin keberkatan berpanjangan perlulah bersadaqah dan zakat. Berkat juga ada kaitan dengan asertif? Sudah pasti! Kita perlu tegas dengan prinsip. Umpamanya dalam proses menjadi jutawan kita mesti tegas dengan konsep aurat, pergaulan, waktu solat, makanan dan segala-galanya.
Menerangkan konsep berkat dalam konteks silang budaya amatlah sukar –khususnya kepada non-muslim. Apa yang pasti berkat itu adalah sebahagian dari cara hidup Islam. Mendapat berkat beerti mendapat bahagia dan keredaan serta keampunan Allah. Bagi seorang muslim berkat itu boleh dikaitkan dengan pembalasan dosa atau ganjaran pahala. Di dunia ini pun jika hidup tidak berkat boleh dinilai sendiri iaitu sama ada kita merasa bahagia atau tidak. Berkecukupan masa dan keperluan hidup atau tidak. Itu semua adalah tanda-tanda sama ada hidup berkat atau sebaliknya.
Bagaimana halnya orang yang tidak mendapat berkat tetapi tetap kaya raya? Persoalan ini bergantung pula kepada kepercayaan anda terhadap konsep berkat itu. Kalau anda percaya berkat itu tidak perlu ada, maka begitulah tanggapan anda terhadap persoalan di atas.
Kepada temanku yang bertanya soalan tentang sebegini, ku pohon maaf kerana teramat sukar untuk dijelaskan konsep berkat-sama sukarnya dengan keinginan untuk merasai sendiri keberkatan itu.

Jumaat, 1 Mei 2009

Selesema Babi atau Selesema Khinzir

Bagi orang Melayu yang beradab menyebut perkataan babi beerti ‘memaki hamun’ dan penyebutnya dianggap tidak sopan dan kehilangan thiqah untuk dijadikan imam solat. Sebut sahaja perkataan babi sudah rendah akhlaknya dan belum lagi mendekati, menyentuh atau makan babi. Namun perkataan babi hutan dan membabi buta tidak pula dianggap taboo dan menyalahi moral melayu.
Oleh sebab itulah perkataan babi dilunakkan dengan penggunaan istilah arab iaitu ‘khinzir’. Seingat saya pembaca berita sejak era tv hitam putih lagi hanya menyebut perkataan khinzir bukannya babi. Perkataan babi menjadi lazim dan tidak janggal disebut pembaca berita tv dan radio seperti hari ini seingat saya bermula setelah Anwar Ibrahim dinyahkan Dr. Mahathir. Ketika era reformasi barangkali istilah khinzir ini disalah gunakan -barangkali direformasikan juga!. Sesetengah pendapat mengatakan istilah ‘khinzir’ itu bunyinya seakan-akan nama Mahathir, Jadi bagi elakkan fitnah khinzir terjadi ke atas Mahathir maka ditukarkan kepada istilah babi yang lebih tepat dan mantap.
Ada pihak lain pula berkata budak-budak KL tidak tahu apa itu khinzir, lantas semasa mereka singgah di restoran cina mereka pun ‘order’ hidangan khinzir goreng (ada perawi lain menambah yang khinzir goreng itu sangat enak!). Konon ceritanya resipi tersebut terpampang di cermin restoran cina tersebut. Saya tidak yakin sama ada itu semua betul. Namun penjelasan logiknya perlu dibuat agar fitnah tidak berterusan.
Pertama adalah nakal dan makar sekali jika dikaitkan ‘khinzir’ dengan Mahathir kerana ‘zir’ pada hujung perkataan khinzir adalah huruf ‘zai’ manakala ‘thir’ pada akhir perkataan Mahathir adalah ‘dhoz’. Jadi kalau ikut hukum makhraj huruf sebutan bagi kedua-duanya adalah sangat berbeza dan maknanya pasti sekali berbeza. Hanya lidah Melayu sahaja yang membunyikan kedua-duanya sebagai’zir’ –bukan zir atau dhir. Malang sekali jika ada cerdik pandai yang menggunakan mantik akalnya untuk membuat perkaitan sebegitu.
Keduanya, cuba jenguk kembali gubuk akalmu dan fikirkan adakah tauke restoran cina di KL tahu apa itu khinzir (pada ketika itu) dan dengan bangganya apakah apek itu menulis ‘khinzir masak kicap’, 'khinzir goreng' atau ‘sup khinzir’ dalam menu restorannya? Agak pelik jika ada tauke restoran cina berbuat demikian walau pun tidak mustahil. Orang-orang cina Malaysia umumnya hanya tahu perkataan babi dan bagi mencantikkan menunya tidaklah mereka itu gunakan istilah Arab hatta istilah Melayu tetapi istilah Inggeris -itu akal Cina yang perlu diketahui! Hanya Cina Arab, Yaman dan Cina yang belajar bahasa Arab tahu apa itu khinzir. Bagi orang Melayu perkataan ‘khinzir’ bukan asing biar pun mereka tidak pernah belajar bahasa Arab dan tidak pasti adanya perkataan tersebut dalam al-Quran dan hadis.
Jadi hujah mengaitkan sebutan khinzir dengan Mahathir dan restoran Cina yang menjual hidangan babi kepada budak-budak Melayu bagi menggantikannya dengan istilah babi adalah rumusan akal yang kurang matang. Namun dari perspektif adab dan pemikiran Melayu menyebut perkataan ‘babi’ adalah makian dan kejian yang tidak sepatutnya dibudayakan. Satu ketika dahulu heboh dan marah rakyat Malaysia (baca: Melayu bersatu dan beradab) bila kependekkan ‘PM’ dikaitkan dengan Pu**M**K seperti yang cuba disatirakan dalam novel Shit. Namun kini kita tidak terasa resah dan bersalah bila makian babi setiap hari diungkap dan yang terkini muncul pula drama ‘selesema babi’. Memang tidak pelik pun kalau dibiasakan dengan istilah selesema khinzir jika kita sama-sama maklum bahawa khinzir lebih lunak berbanding babi biar pun kedua-duanya merujuk kepada sejenis makhluk terlarang dalam Islam dan budaya Melayu.
Tapi pasti ada yang 'jenuh akalnya' akan bertanya bagaimana pula dengan 'gila babi'? Perlu jadikan 'gila khinzirkah? Itu kau fikir sendirilah!